Rib and Sea

Το σωσίβιο, το quick stop και η ζώνη σώζουν ζωές

Η ανατομία ενός προαναγγελθέντος ατυχήματος.

Αμαρτωλές ιστορίες ρυμούλκησης.

Γράφει ο Ιωσήφ Παπαδόπουλος.

Το ελαφρώς τραυματισμένο φουσκωτό τακαρισμένο σε αναμονή των επισκευών. Το πρόσφατο ατύχημα με το μεγάλο φουσκωτό σκάφος που έφυγε πάνω απ' το τρέϊλερ στην εθνική οδό, στο ύψος του Αγ. Κωνσταντίνου, και εντελώς συμπτωματικά δεν έγινε η αιτία να χαθούν ακόμη και ανθρώπινες ζωές, είναι λίγο πολύ γνωστό σε όλους, αφού το θέμα "έπαιξε" σε όλα σχεδόν τα μ.μ.ε., στα sites του διαδικτύου, αλλά και στο "Rib and Sea": http://www.ribandsea.com/main/index.php/waves/1405-fouskoto-vgike-sergiani-stin-ethniki-odo

Προσπεράστηκε ωστόσο κι' αυτό το, παρ' ολίγον τραγικό, περιστατικό με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που προσπερνώνται όλα τα θέματα της επικαιρότητας. Μπήκε στη μηχανή του κιμά των πάσης φύσεως μ.μ.ε. και αφού απέφερε την όποια αναγνωσιμότητα ή τηλεθέαση, μπήκε στα αζήτητα του καθημερινού ρεπορτάζ. Είναι αυτές ακριβώς οι στιγμές που θυμάμαι αυτό που είχε πει το 1991 ο βρυκόλακας της πολιτικής Κων/νος Μητσοτάκης όταν αναφέρθηκε στο θέμα της Μακεδονίας : "Σε δέκα χρόνια  θα το έχουμε ξεχάσει το Μακεδονικό", είχε πει. Δυστυχώς είχε δίκιο.

Είμαστε πράγματι "έθνος ανάδελφον", σύμφωνα με τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας Χρήστο Σαρτζετάκη, και λαός χωρίς ταίρι, συμπληρώνω εγώ. Προσπερνάμε τα τραγικά και τα καταπίνουμε, μένοντας προσκολλημένοι στη διϋλιση των αυτονόητων, των ανούσιων, των λιγότερο σημαντικών. Όλοι διέδωσαν την είδηση του φουσκωτού που έφυγε πάνω απ' το τρέϊλερ στο μέσον της εθνικής οδού, ουδείς όμως έβαλε τα δάκτυλα επί τον τύπο των ήλων μήπως και ανακαλυφθούν τα αίτια του δυστυχήματος και γίνει το πάθημα μάθημα ώστε να μην επαναληφθεί στο μέλλον παρόμοιο περιστατικό.

Το διαξονικό φρεναριζόμενο τρέϊλερ με ανάλογα τραύματα.Όταν αποφάσισα να ασχοληθώ μ' αυτό το θέμα, ένας φίλος κατασκευαστής τρέϊλερ μου είπε ότι αν γράψω αυτά που έχω στο κεφάλι μου θα ανοίξουν οι ασκοί του Αιόλου και θα υπάρξουν ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Του απάντησα ότι δουλειά του δημοσιογράφου είναι να καταγγέλει τα κακώς κείμενα και να περιγράφει τις πραγματικές καταστάσεις και τα προβλήματα, δουλειά των κατασκευαστών είναι να κατασκευάζουν γερά και ασφαλή τρέϊλερς, δουλειά των μηχανικών είναι να μη χορηγούν ψευδείς βεβαιώσεις, δουλειά των υπαλλήλων του Υπουργείου Μεταφορών είναι να ελέγχουν τη νομιμότητα των εγγράφων και την ικανότητα ρυμούλκυσης και δουλειά των οδηγών να τηρούν τα όρια ταχύτητας και ασφαλούς οδήγησης. Είναι απολύτως βέβαιο ότι εάν ετηρούντο ευλαβικά όλες αυτές οι παράμετροι, δεν θα υπήρχαν σήμερα στα έδρανα της Βουλής αυτοί που ξεπούλησαν την Ελλάδα και έριξαν στη μιζέρια και την απογοήτευση τον λαό της.

Μπορεί αυτό, εκ πρώτης όψεως, να ακουγεται υπερβολικό, είναι όμως αλήθεια! Όπως αλήθεια είναι ότι κανένας πολιτικός δεν θα μπορούσε να κλέψει ή να καταχραστεί την εξουσία που του έδωσαν οι πολίτες με την ψήφο τους, αν ο λαός ήταν συνειδητοποιημένος, οι επαγγελματίες ήταν συνεπείς και τίμιοι και οι δημοσιογράφοι, οι δικαστικοί και οι δημόσιοι υπάλληλοι ασκούσαν ως ώφειλαν το λειτούργημά τους.

Η ρυμούλκηση, πέρα από απλή περιγραφή των άρθρων του κ.ο.κ. και των ποιοτικών χαρακτηριστικών του ρυμουλκουμένου, ανεξάρτητα εάν αυτό είναι τρέϊλερ, μπαγκαζιέρα ή τροχόσπιτο, αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην οδηγική συμπεριφορά αυτού που ρυμουλκεί και είναι από μόνη της μια ξεχωριστή ενότητα στο τρίπτυχο "οδηγός-αυτοκίνητο-ρυμουλκούμενο".

Σοβαρή η παραμόρφωση της αδρανειακής χούφτας των φρένων.Έχω γράψει και άλλοτε ότι το ρυμουλκούμενο, ιδίως όταν το βάρος του προσεγγίζει ή υπερβαίνει το βάρος του αυτοκινήτου που το ρυμουλκεί - γιατί πολλές φορές συμβαίνει κι' αυτό, δυστυχώς - γίνεται μια κινητή καρμανιόλα τόσο για τον απρόσεκτο και ανεγκέφαλο οδηγό, όσο, πολύ περισσότερο, για τα αυτοκίνητα και τους οδηγούς που ακολουθούν. Το κάθε τρέϊλερ έχει κατασκευαστεί με συγκεκριμένες προδιαγραφές προκειμένου να μεταφέρει συγκεκριμένου βάρους και διαστάσεων σκάφος και να ρυμουλκείται από συγκεκριμένου κυβισμού, μεγέθους και βάρους αυτοκίνητο. Αν δεν ήταν έτσι δεν θα χρειάζονταν βεβαιώσεις από τον εισαγωγέα του αυτοκινήτου και τον κατασκευαστή του τρέϊλερ προκειμένου το Υπουργείο Μεταφορών να εκδώσει άδεια ρυμούλκησης. Αν δεν ήταν έτσι θα μπορούσε ένα πεντακοσαράκι Fiat να ρυμουλκήσει ένα επτάμετρο σκάφος βάρους 2.000 κιλών! Να γιατί είναι άδικος και παράλογος ο νόμος που απαγορεύει σε ιδιωτικής χρήσεως φορτηγά αυτοκίνητα να ρυμουλκούν ένα μικρό σκάφος αναψυχής, ενώ επιτρέπει σε μινιατούρες να σέρνουν τρέϊλερ που έχουν δύο φορές το μέγεθος και το βάρος της μινιατούρας!

Ποιος ξέρει τι πιέσεις ασκήθηκαν στο τρέϊλερ τη στιγμή της ανατροπής για να καταντήσει έτσι η αδρανειακή χούφτα των φρένων!Μια άλλη σοβαρή παράμετρος είναι η (οδηγική) συμπεριφορά του οδηγού. Πολλοί οδηγοί ξεχνούν ότι το ρυμουλκούμενο τρέϊλερ επεμβαίνει, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, και επηρεάζει την εν γένει συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Ο εφοδιασμός του τρέϊλερ με φρένα δεν είναι πανάκεια για την ασφαλή ρυμούλκηση ούτε πρέπει να ξεγελά τον οδηγό, ο οποίος οφείλει να είναι πολύ προσεκτικός και να διατηρεί την ταχύτητα του ταξιδιού σε χαμηλά, ελέγξιμα και ασφαλή επίπεδα. Αν ένα βαρύ τρέϊλερ αρχίσει να "ψαρεύει" στον δρόμο, λόγω λανθασμένης ζύγισης, μεγάλης ταχύτητας ή απότομων και επικίνδυνων ελιγμών, κανένα σύστημα πέδησης δεν θα μπορέσει να σώσει την κατάσταση αν ο οδηγός δεν γνωρίζει στοιχειωδώς κάποια πράγματα. Θα έλεγα μάλιστα ότι όταν ένα βαρύ τρέϊλερ αρχίσει να "ψαρεύει", το χειρότερο που μπορεί να κάνει ο οδηγός για να το επαναφέρει στην τάξη είναι να φρενάρει!

Σε ένα παλιό άρθρο μου (http://www.ribandsea.com/main/index.php/law/389-2010-06-22-22-33-03) είχα γράψει:

Όταν οδηγούμε, έλκοντας ένα τρέϊλερ, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με το γκάζι του αυτοκινήτου. Το βάρος του ρυμουλκούμενου δεν θα μας επιτρέψει να σταματήσουμε με ασφάλεια σε ένα απότομο φρενάρισμα, ενώ συγχρόνως θα διαπιστώσουμε ότι η ικανότητα πέδησης του αυτοκινήτου μας έχει μειωθεί σημαντικά. Αν π.χ.  χρειάζονται 50 μέτρα για να σταματήσει ένα αυτοκίνητο που δεν ρυμουλκεί, τότε δεν αρκούν, ίσως, ούτε τα 80 μέτρα σε περίπτωση που ρυμουλκεί!

Η παραμόρφωση της αδρανειακής χούφτας των φρένων σ' αυτή τη φωτογραφία είναι πιο ευδιάκριτη.Όπως γνωρίζουμε, όλα τα αυτοκίνητα έχουν μια αεροδυναμική γραμμή που τους δίνει τη δυνατότητα να κινούνται με σταθερότητα και ασφάλεια. Αυτή η αεροδυναμική γραμμή επηρεάζεται σημαντικά από ένα ρυμουλκούμενο που έχει μεγάλο όγκο και βάρος, όπως είναι ένα τροχόσπιτο ή ένα σκάφος. Γι' αυτό και στην περίπτωση της ρυμούλκησης ισχύουν διαφορετικά όρια ταχύτητας, που και αυτά θα πρέπει να τα περιορίζει ο οδηγός ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν. Είναι ευνόητο, ας πούμε, ότι ένας ισχυρός πλευρικός άνεμος θα αλλοιώσει δραματικά την συμπεριφορά, τόσο του τρέϊλερ όσο και του αυτοκινήτου που το ρυμουλκεί. Αυτό όμως το ξεχνούν μερικές φορές οι οδηγοί με τα γνωστά δυσάρεστα αποτελέσματα. Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνονται οι ταχύτητες  που θα πρέπει να τηρούμε στο εθνικό δίκτυο.

Πίνακας ανωτάτων επιτρεπομένων ορίων ταχύτητας.

Επιβατηγά με ελαφρό ρυμουλκούμενο.

Αυτοκινητόδρομοι : 90 χλμ/ώρα
Οδοί ταχείας κυκλοφορίας : 90 χλμ./ώρα
Άλλο οδικό δίκτυο : 80 χλμ./ώρα

Επιβατηγά με ρυμουλκούμενο.

Αυτοκινητόδρομοι : 80 χλμ./ώρα
Οδοί ταχείας κυκλοφορίας : 80 χλμ./ώρα
Άλλο οδικό δίκτυο : 80 χλμ./ώρα

Φορτηγά μέγ. επιτρεπόμενου βάρους μέχρι 3.500 κιλά με ρυμουλκούμενο.

Αυτοκινητόδρομοι : 70 χλμ./ώρα
Οδοί ταχείας κυκλοφορίας : 70 χλμ./ώρα
Άλλο οδικό δίκτυο : 70 χλμ./ώρα

Η παραμόρφωση σε έναν από τους τρεις δοκούς του τρέϊλερ είναι επίσης ορατή.Με πόσα χιλιόμετρα έτρεχε άραγε το τετρακίνητο αυτοκίνητο το οποίο ρυμουλκούσε το τρέϊλερ που ανετράπη στην εθνική οδό; Σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες η βελόνα του κοντέρ του Kia Sportage είχε καβαντζάρει τα 120 χιλιόμετρα τη στιγμή που συνέβη το ατυχές περιστατικό. Ποια ήταν επίσης η σχέση βάρους/όγκου αυτοκινήτου και τρέϊλερ; (τρέϊλερ και σκάφος εμφανίζονται στις φωτογραφίες που δημοσιεύονται). Πρόκειται για ένα διαξονικό τρέϊλερ με φρένα μήκους 8,5 μέτρων και βάρους 700 κιλών (σύμφωνα με το προσπέκτους του κατασκευαστή), ενώ το σκάφος έχει μήκος 8,5 μέτρα και βάρος (γυμνό) 1.050 κιλά (πάλι σύμφωνα με το προσπέκτους του κατασκευαστή), χωρίς να συνυπολογιστεί το βάρος του κινητήρα (το συγκεκριμένο σκάφος φέρει κινητήρα έσω-έξω, το βάρος του οποίου δεν πρέπει να είναι κάτω από 600 κιλά, μαζί με το stern drive) και του υπόλοιπου εξοπλισμού. Έχουμε λοιπόν ένα συνολικό ρυμουλκούμενο βάρος που, με τους μετριότερους υπολογισμούς, πλησιάζει τα 2.500 κιλά, χωρίς να προστεθεί το βάρος του παρελκόμενου εξοπλισμού, τα καύσιμα κ.λπ.

Βλέποντας πάντως κανείς την στρέβλωση που υπέστη η αδρανειακή χούφτα των φρένων του τρέϊλερ (φωτογραφία) και τις κομμένες βίδες του κοτσαδόρου, δεν μπορεί παρά να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το ατύχημα έγινε λόγω του υπερβολικού βάρους του τρέϊλερ σε συνδυασμό με την υπερβολική ταχύτητα του αυτοκινήτου και την άγνοια και επιπολαιότητα του οδηγού.