Rib and Sea

Το σωσίβιο, το quick stop και η ζώνη σώζουν ζωές

Οδήγηση και κατανάλωση καυσίμου.

Επιμέλεια : Ιωσήφ Παπαδόπουλος.

Το θέμα το οποίο θα τολμήσω να αναπτύξω σήμερα δεν ανήκει σ' αυτά στα οποία, ελαφρά τη καρδία, μπορεί κανείς να αναφερθεί αν δεν έχει παρελθόν πολλών χιλιομέτρων και ταξιδίων. Γιατί θυμόμαστε βεβαίως όλοι, ως νέοι οδηγοί, ότι ο ενθουσιασμός και η απειρία ήταν οι παράγοντες εκείνοι που δεν άφηναν το πόδι μας απ' το πετάλι του γκαζιού, με συνέπεια να επισκεπτόμαστε συχνότερα το βενζινάδικο και τους... φαναρτζήδες.

Τα campers μάς δίνουν πολλές χαρές τις ημέρες και ώρες της ανάπαυλας, αλλά είναι σίγουρα και οχήματα που δεν προσφέρονται για σεμινάρια οικονομικής οδήγησης. Βαρειά, ογκώδη, με χωλαίνουσα αεροδυναμική γραμμή και μεγάλη επιφάνεια αντίστασης στον αέρα, θα ήταν εντελώς ασύμφορα στην κίνησή τους εάν το καύσιμο των κινητήρων τους ήταν η βενζίνη. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποια πράγματα στα οποία ο οδηγός τους μπορεί να επικεντρώσει την προσοχή του, προκειμένου να μη καταντήσει μεγάλος... χορηγός των πρατηριούχων καυσίμων.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου κατά την οδήγηση ενός camper. Κάποιοι από τους παράγοντες αυτούς είναι αντικειμενικοί, ενώ κάποιοι είναι υποκειμενικοί και η ρύθμισή τους εξαρτάται από τον ίδιο τον κάτοχο του οχήματος. Στους αντικειμενικούς παράγοντες, επί παραδείγματι, περιλαμβάνονται τα διπλά πίσω ελαστικά, η κίνηση στους πίσω τροχούς και η ύπαρξη σοφίτας, ενώ στους υποκειμενικούς παράγοντες περιλαμβάνονται η υπερβολική φόρτωση, η νευρική οδήγηση και τα μισοφουσκωμένα ελαστικά. Η χαμηλή πίεση των ελαστικών αυξάνει την πρόσφυσή τους στην άσφαλτο, συνεπώς και την κατανάλωση του καυσίμου. Εκτός αυτού, όμως, η χαμηλή πίεση αποτελεί και την κύρια αιτία υπερθέρμανσης των ελαστικών και, όχι σπανίως, την αιτία του κλαταρίσματός τους. Συνιστάται, ως εκ τούτου, να ελέγχουμε τακτικά την πίεση των ελαστικών μας και να συμπληρώνουμε πάντοτε τον αέρα τους όταν αυτά είναι κρύα. 

Οι διπλοί πίσω τροχοί μπορεί μεν να εξασφαλίζουν μεγαλύτερη ασφάλεια και καλύτερη ευστάθεια κατά την οδήγηση, αυξάνουν όμως τις επιφάνειες τριβής και συμβάλλουν έτσι στην υψηλή κατανάλωση καυσίμου. Το ίδιο συμβαίνει όταν η κίνηση μετάδοσης είναι στους πίσω τροχούς και όταν το camper διαθέτει σοφίτα (alcoven). Αντιθέτως, ο κάτοχος ενός τέτοιου οχήματος μπορεί να συμβάλλει με τον τρόπο του στη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου όταν δεν το υπερφορτώνει, όταν διατηρεί τη σωστή πίεση του αέρα στα ελαστικά και όταν δεν οδηγεί επιθετικά ή σαν να... τον κυνηγούν.

Οι common rail turbo πετρελαιοκινητήρες, τους οποίους διαθέτουν τα περισσότερα σύγχρονα campers, είναι ισχυροί, δεν εκπέμπουν καυσαέρια και κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις είναι και οικονομικοί. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις αυτές;

1) Δεν πρέπει να πατάμε το πετάλι του γκαζιού με νοοτροπία... σταφυλοπατητή. Τα campers, εξ άλλου, δεν είναι αυτοκίνητα αγώνων, αλλά εποχούμενα σπίτια τα οποία χρήζουν ιδιαίτερης μεταχείρισης. 

2) Δεν εξαντλούμε τις στροφές του κινητήρα για να ανεβάσουμε ή να κατεβάσουμε ταχύτητα.

3) Μειώνουμε την ταχύτητα του οχήματος χρησιμοποιώντας τον λεβιέ των ταχυτήτων και όχι φρενάροντας συνεχώς. Με τον τρόπο αυτό, εκτός από οικονομία στα καύσιμα και στα τακάκια των δισκόφρενων, ελέγχουμε καλύτερα το όχημα και δίνουμε ζωή στον κινητήρα του.

4) Τη μεγαλύτερη οικονομία έχουμε όταν κινούμαστε στο πλαίσιο των στροφών του κινητήρα που αποδίδουν το μέγιστο της ροπής του. Τα μεγάλα ταξίδια μου στους αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας και της Ευρώπης, με οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι φθάνει κανείς συντομότερα, με ασφάλεια και πιο οικονομικά στον προορισμό του εάν διατηρεί μια σταθερή ταχύτητα γύρω στα 100 χλμ/ώρα με το στροφόμετρο να δείχνει τις 2.300 περίπου στροφές/λεπτό στην έκτη ταχύτητα (αναφέρομαι στην πλειοψηφία των πετρελαιοκινητήρων που διαθέτουν τα σύγχρονα campers). 

Ένα λάθος, το οποίο όλοι κατά καιρούς κάνουμε, είναι να φορτώνουμε τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτά μας πέραν του ορίου που προβλέπει ο κατασκευαστής. Σχάρες, μοτοποδήλατα, μπαγκαζιέρες, ποδήλατα, καρέκλες, τραπέζια, γεννήτριες, ψησταριές και χίλια δυο άλλα είδη, άλλα λιγότερο και άλλα περισσότερο αναγκαία στις εκδρομές μας. Οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας, σε συνδυασμό με τον "large" Μεσογειακό χαρακτήρα μας, που τα θέλει όλα και παντού, συμπεριλαμβάνονται επίσης στους παράγοντες που "δικαιολογούν" την υπερφόρτωση των αγαπημένων μας campers. Όλα αυτά τα βάρη όμως επιβαρύνουν το αμάξωμα, τις αναρτήσεις, τα φρένα και αυξάνουν δραστικά την κατανάλωση του καυσίμου. Και αν αυτό ελάχιστα θα μας απασχολούσε σε κάποιες άλλες παρωχημένες εποχές, που ήταν παχειές οι αγελάδες, σήμερα αποτελεί έναν από τους κύριους ανασταλτικούς παράγοντες για την πραγματοποίηση μεγάλων ταξιδίων, μιας και τα χρήματα δεν περισσεύουν πια για να τα σπαταλάμε φουλάροντας κάθε τόσο το ρεζερβουάρ με το πανάκριβο πετρέλαιο..

Οι απλές κεραίες τηλεόρασης, και πολύ περισσότερο οι ογκώδεις δορυφορικές, οι σχάρες και τα κλιματιστικά σώματα οροφής επιβαρύνουν επίσης τον οικονομικό προϋπολογισμό του ταξιδιού μας. Όλα αυτά εξέχουν, αντιστέκονται στον αέρα και, συνεπώς, αυξάνουν την κατανάλωση του καυσίμου και μειώνουν την αυτονομία μας. Μπορεί, εκ πρώτης όψεως, να φαίνεται αμελητέα η επιπλεόν ποσότης καυσίμου της τάξης των 0,5 λίτρων ανά εκατό χιλιόμετρα (η οποία θα προέλθει π.χ. εξ αιτίας των κεραιών και κλιματιστικών που εξέχουν), αν όμως η ποσότης αυτή αναχθεί στον συνολικό αριθμό χιλιομέτρων ενός μεγάλου ταξιδιού (π.χ. 2.000 χιλιομέτρων), τότε το αποτέλεσμα δεν θα είναι καθόλου αμελητέο (δέκα επιπλέον λίτρα συνολικού κόστους 13 περίπου ευρώ, με τη σημερινή τιμή αγοράς του πετρελαίου κίνησης). Σκεφτείτε ότι με τα χρήματα αυτά μπορείτε να διανύσετε άλλα ογδόντα περίπου χιλιόμετρα ή να πληρώσετε τα διόδια (όσοι από σας δεν ανήκουν στο Κίνημα κατά των διοδίων φυσικά).

Σημαντικοί παράγοντες, επίσης,  οι οποίοι συντελούν στην αύξηση της κατανάλωσης του καυσίμου είναι :

α) Τα απότομα ξεκινήματα και φρεναρίσματα. Φροντίζετε να διατηρείτε πάντοτε ασφαλή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Αυτό, εκτός από οικονομία στο πετρέλαιο, αποτελεί και βασικό παράγοντα ασφάλειας. Σκεφτείτε ότι, αν η απόσταση που σας χωρίζει απ' το προπορευόμενο αυτοκίνητο είναι μικρή και χρειαστεί να φρενάρετε απότομα, μπορεί να βρεθείτε προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Το camper είναι ένα ιδιαιτέρως βαρύ και ογκώδες όχημα και δεν ελέγχεται, ελίσσεται ή ακινητοποιείται όπως ένα συμβατικό μικρό επιβατικό αυτοκίνητο. 
β) Το "σανίδωμα" του γκαζιού και η επιδίωξη υψηλής ταχύτητας, ιδίως όταν ο κινητήρας αδυνατεί να ανταποκριθεί λόγω ανηφορικού δρόμου ή υπερβολικού φορτίου.
γ) Οι χαμηλές στροφές του κινητήρα στις υψηλές ταχύτητες και, αντιστρόφως, οι υψηλές στροφές του κινητήρα στις χαμηλές ταχύτητες.
δ) Η λανθασμένη επιλογή ταχύτητας στον λεβιέ των ταχυτήτων. Δεν πρέπει π.χ. να ανηφορίζουμε σε μια πλαγιά με πέμπτη ταχύτητα, ενώ ο κινητήρας διαμαρτύρεται και το στροφόμετρο αγκομαχάει στις 1.500 στροφές, ούτε να κατεβαίνουμε με δευτέρα ενώ ο κινητήρας μουγκρίζει και το στροφόμετρο σκαρφαλώνει στις 4.000 στροφές. Όσοι, τέλος, δεν είναι ακόμη πολύ εξοικειωμένοι με το "άκουσμα" της ψυχής του αυτοκινήτου τους, καλό είναι να ρίχνουν πού και πού μερικές κλεφτές ματιές στο στροφόμετρο και να προσαρμόζουν αναλόγως την οδηγική τους συμπεριφορά και τα πόδια τους.