Rib and Sea

Το σωσίβιο, το quick stop και η ζώνη σώζουν ζωές

Μπάρα και στη γλίστρα του Φαληρικού Δέλτα!

Σχολιάζει, εμφανώς αγανακτισμένος, ο Ιωσήφ Παπαδόπουλος.

Η καινούργια μπάρα στη γλίστρα της μαρίνας του Φαληρικού Δέλτα. Οι μπάρες έγιναν πλέον καθημερινό φαινόμενο στη ζωή μας. Μπαίνουν παντού. Στους δρόμους, στις παραλίες, στις μαρίνες, στις γλίστρες. Σε λίγο θα μπουν και έξω απ' τα σπίτια μας! Η γλίστρα της μαρίνας του Φαληρικού Δέλτα δεν μπορούσε, συνεπώς, να αποτελέσει εξαίρεση. Ο Δήμος Καλλιθέας, στον οποίον έχει ανατεθεί η διαχείριση της μαρίνας του Φαληρικού Δέλτα (η διαχείριση δηλαδή της ακτής και το δημόσιο έργο  που κατασκευάστηκε με υπερτιμημένα τιμολόγια και με τα χρήματα του ελληνικού λαού), επαύξησε τα "μέτρα ασφαλείας" της γλίστρας στις ως άνω εγκαταστάσεις τοποθετώντας, εκτός απ' το φυλάκιο εισόδου και ηλεκτρονική μπάρα, αποκλείοντας έτσι την ελεύθερη πρόσβαση προς τη θάλασσα, παρ' όλες τις αντίθετες επιταγές του Συντάγματος και των νόμων! Αποκλείει, δηλαδή, την ελεύθερη πρόσβαση ποίων; Των απλών πολιτών, που δεν έχουν "μπάρμπα στην Κορώνη" και χρήματα για να αποκτήσουν μόνιμη θέση στη μαρίνα, αλλά έχουν την ατυχία να διαθέτουν ένα μικρό φουσκωτό σκάφος το οποίο χρειάζεται, για να πέσει στη θάλασσα, το αυτονόητο. Μια γλίστρα...

Η ζωή μας γέμισε φυλάκια, ράμπες και κάγκελλα...Με ποια δικαιολογία όμως ο Δήμος Καλλιθέας παίρνει αυτές τις παράνομες και καταχρηστικές αποφάσεις; Με ποιο δικαίωμα απαιτεί από τους κατόχους μικρών σκαφών να καταθέσουν φωτοτυπίες της αδείας χειριστού ταχυπλόου, της εκτέλεσης πλόων του σκάφους, της ασφάλειας σκάφους και αυτοκινήτου και, προσφάτως, πέντε ευρώ προκειμένου να τους χορηγήσει μια πλαστική ηλεκτρονική κάρτα για να έχουν, σε συγκεκριμένες μόνο ώρες της ημέρας, πρόσβαση στη γλίστρα; Ο Αντιδήμαρχος Καλλιθέας κ. Μαργωμένος επικαλείται την "προστασία", δήθεν, των αθλητών της ιστιοπλοίας!  Όλοι αυτοί οι οποίοι έχουν οικειοποιηθεί και ελέγχουν τις ελληνικές παραλίες και τις γλίστρες, επινοούν κάθε φορά κάποια αστεία δικαιολογία, με την ανοχή των αρμοδίων υπουργών, οι οποίοι το μόνο που ξέρουν να κάνουν είναι να κόβουν την κορδέλλα των εγκαινίων του Ναυτικού Σαλονιού της Αθήνας και να μας χορταίνουν με παχειά λόγια. http://www.ribandsea.com/waves/446-2010-10-18-15-57-11.html. Τι έχουν άραγε να πουν επ' αυτού ο νυν υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας κ. Γιάννης Διαμαντίδης και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστος Παπουτσής;

Δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω ότι ο αιγιαλός, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τους νόμους, είναι δημόσιο πράγμα. Συνεπώς η πρόσβαση σ' αυτόν πρέπει να είναι ελεύθερη και απρόσκοπτη για όλους. Εξεδόθη μάλιστα, μετά από δική μου έγγραφη καταγγελία προς το Υ.Ε.Ν. και Ν.Π., τον Συνήγορο του Πολίτη και τον κ. Εισαγγελέα, η ακόλουθη εγκύκλιος του Υ.Ε.Ν. και Ν.Π. (με ημερομηνία 28.3.08 και αρ. πρωτοκ. 8220/06/08) η οποία απεστάλη προς όλους τους λιμενικούς σταθμούς της χώρας :

Παρκαρισμένα σκάφη μέσα στον περιφραγμένο χώρο της μαρίνας του Φαληρικού Δέλτα. Ποιοι είναι οι ιδιοκτήτες τους και με ποιο καθεστώς παρκάρουν εκεί; "Όλες οι ράμπες ανέλκυσης και καθέλκυσης σκαφών πρέπει να είναι ελεύθερες στο κοινό, η δε λειτουργία τους πρέπει να είναι ανεμπόδιστη, σύμφωνα πάντοτε με όσα σαφώς ορίζουν οι διατάξεις του Ν. 2971/01 (άρθρο 2) : «Ο αιγιαλός, η παραλία, η όχθη και η παρόχθια ζώνη είναι πράγματα κοινόχρηστα και ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται. Η προστασία του οικοσυστήματος των ζωνών αυτών είναι ευθύνη του Κράτους. Ο κύριος προορισμός των ζωνών αυτών είναι η ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση προς αυτές». Οι Λιμενικές Αρχές, προς τις οποίες έχει σταλεί το ανωτέρω έγγραφο του Υ.Ε.Ν. και Ν.Π., έχουν διαταχθεί να μεριμνούν για την απρόσκοπτη και χωρίς κωλύματα χρήση των ραμπών καθέλκυσης και ανέλκυσης σκαφών αναψυχής, έχουν δε διαταχθεί να μεριμνήσουν ώστε αυτό να κοινοποιηθεί προς όλους τους Δήμους και Κοινότητες της περιοχής τους και, τέλος, να κινήσουν, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους, διαδικασίες επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας και ύπαρξης παρανόμων πράξεων-παραλείψεων".

Δεν τα υπέγραψα εγώ αυτά, αλλά ο αρμόδιος υπουργός μέσω του γενικού γραμματέως κ. Βλάχου. Είναι όμως προφανές ότι αυτοί οι οποίοι διαχειρίζονται τις τύχες της χώρας αδιαφορούν για τους νόμους και το Σύνταγμα και βρίσκουν δικές τους διόδους "επικοινωνίας" με ιδιώτες, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, ομοσπονδίες και συλλόγους, προκειμένου να κάνουν τα στραβά μάτια στην επινόηση "παραθύρων" για την καταστρατήγηση των νόμων, τους οποίους οι ίδιοι ψήφισαν! Έτσι, ο Δήμος Καλλιθέας και ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος κ. Μαργωμένος, βάφτισαν τη μαρίνα του Φαληρικού Δέλτα "ναυταθλητική" και απέκλεισαν την ελεύθερη πρόσβαση σ' αυτήν και τη γλίστρα της με την δικαιολογία ότι τίθεται, τάχα, σε κίνδυνο η ασφάλεια των αθλητών της ιστιοπλοίας!

Δικαιολογούνται οι επισκευές σκαφών σε μια... ναυταθλητική μαρίνα; Αυτό δεν γίνεται μόνο στα καρνάγια;Είναι απολύτως βέβαιο ότι η σωματική ακεραιότητα των αθλητών της ιστιοπλοίας δεν εξασφαλίζεται με τον έλεγχο της παραλίας και το κλείσιμο, κυρίως, της γλίστρας, αλλά με συνεχή έλεγχο και επιβολή διοικητικών ποινών, εκ μέρους των λιμενικών οργάνων, στους απρόσεκτους, αδαείς και επικίνδυνους χειριστές ταχυπλόων. Αυτή είναι, άλλωστε, η δουλειά των λιμενικών οργάνων. Αν εγώ σέβομαι τους κανόνες ασφαλούς ναυσιπλοίας και κίνησης εντός της μαρίνας και διαθέτω όλα τα νόμιμα έγγραφα για την κίνηση του σκάφους μου, γιατί θα πρέπει να αντιμετωπίζομαι όπως αντιμετωπίζεται ένας καμικάζι; Και με ποιο "δικαίωμα" ο Δήμος Καλλιθέας ελέγχει τους χρήστες της γλίστρας εάν έχουν άδεια χειριστού ταχυπλόου, άδεια εκτέλεσης πλόων και ασφαλιστήρια συμβόλαια αυτοκινήτου και σκάφους; Μήπως έχει παραχωρηθεί από την Πολιτεία το δικαίωμα αστυνομικών και λιμενικών ελέγχων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και δεν το γνωρίζω; Ακόμη και τα λιμενικά όργανα δεν έχουν το δικαίωμα να ελέγχουν προληπτικώς τα έγγραφα των σκαφών και των ιδιοκτητών τους, και μάλιστα όταν αυτά δεν είναι μέσα στη θάλασσα. Πώς είναι δυνατόν το δικαίωμα αυτό να το έχει ο Δήμος Καλλιθέας; Αφήστε που προληπτική "νομοθεσία" σε θέματα ασφαλούς ναυσιπλοίας πρώτη φορά καταγράφεται στα παγκόσμια χρονικά!

Έχω ζητήσει να δω τον Αντιδήμαρχο Καλλιθέας κ. Μαργωμένο εδώ και κάτι μήνες. Δεν κατέστη όμως δυνατό. Θα είναι πολύ απασχολημένος, σκέφτηκα στην αρχή. Έμαθα όμως, προσφάτως, ότι ο κ. Μαργωμένος δεν θέλει να με συναντήσει γιατί είναι πολύ θυμωμένος, λέει, επειδή διαμαρτύρομαι! Επειδή καταγγέλω το παράνομο κλείσιμο της γλίτρας στη μαρίνα του Φαληρικού Δέλτα! Απίστευτο! Ακόμη σ' εκείνη την εποχή βρίσκεται ο κ. Μαργωμένος; Δεν έχει πληροφορηθεί ότι οι εποχές που οι πολίτες ήταν υπήκοοι πέρασε ανεπιστρεπτί; Δεν γνωρίζει ότι οι πολίτες έχουν δικαιώματα όπως, βεβαίως, έχουν και υποχρεώσεις; Το γεγονός ότι ο κ. Μαργωμένος αρνείται να με συναντήσει, ενώ γνωρίζει για ποιο θέμα τον θέλω, σημαίνει ότι δεν έχει απαντήσεις και δεν μπορεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Ανανέωσα λοιπόν χθες το αίτημά μου για μια συνάντηση μαζί του, μαζί με την ανανέωση της χάρτινης κάρτας (αρνήθηκα να πάρω την πλαστική και να πληρώσω πέντε ευρώ, οπότε θα πρέπει κάθε φορά να μου ανοίγει τη μπάρα ο φύλακας), και περιμένω...

Σήμερα ξαναπήγα στα γραφεία του Δήμου Καλλιθέας στο Φαληρικό Δέλτα για να παραλάβω την άδεια καθέλκυσης. Ο Αντιδήμαρχος ήταν εκεί και έτσι δεν μπόρεσε αυτή τη φορά να με αποφύγει. Μη με ρωτήσετε τι είπαμε γιατί θα σας πω ότι δεν ξέρω! Εκείνος έλεγε τα δικά του κι' εγώ τα δικά μου. Ποια δικά μου δηλαδή. Αυτά που ορίζουν το Σύνταγμα και οι νόμοι έλεγα εγώ, αλλά ο κ. Μαργωμένος απαντούσε στο ίδιο μοτίβο. "Είμαστε οι ιδιοκτήτες της μαρίνας", επαναλάμβανε συνεχώς, "και έτσι κρίνουμε εμείς ότι διασφαλίζεται η ασφάλεια των ναυταθλητών οι οποίοι προπονούνται εδώ. Μας δικαίωσε το υπουργείο και ο Συνήγορος του Πολίτη! Εσείς κάντε ό,τι νομίζετε"!

Όταν τον ρώτησα με ποιο δικαίωμα ελέγχουν τα έγγραφα του σκάφους προκειμένου να επιτρέψουν την καθέλκυσή του, μου απάντησε ότι τους έχει παραχωρήσει το δικαίωμα αυτό το Λιμεναρχείο! Τέτοια εξουσιοδότηση όμως δεν υφίσταται, όπως με διαβεβαίωσε ο Υποδιοικητής του Λιμεναρχείου Φλοίσβου! Οι ισχυρισμοί του Δήμου Καλλιθέας στηρίζονται απλώς σε μια μεταγενέστερη απόφαση του γενικού γραμματέα του πρώην Υ.Ε.Ν. και Ν.Π. κ. Βλάχου, ο οποίος ακύρωσε την πρώτη (δική του) απόφαση της 28ης Μαρτίου 2008 (λεπτομέρειες της οποίας ανέφερα πιο πάνω) για να δώσει κατ' εξαίρεσιν τον έλεγχο της γλίστρας του Φαληρικού Δέλτα στον Δήμο Καλλιθέας! Το βέβαιο είναι ότι δεν μεσολάβησε νέος νόμος ώστε να καταργηθεί ο παλαιότερος που ορίζει τον αιγιαλό σαν δημόσιο πράγμα, και κατά συνέπειαν πρέπει να έχουν ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση σ' αυτόν όλοι οι πολίτες. Τι μεσολάβησε λοιπόν και ο κ. Βλάχος ανακάλεσε την πρώτη απόφασή του, η οποία ήταν σύννομη, εκδίδοντας μια καινούργια η οποία παραβαίνει όσα ορίζουν το Σύνταγμα και οι νόμοι;

Και τώρα αρχίζει πάλι το τρέξιμο για να διεκδικήσουμε τα αυτονόητα. Αιτήσεις, καταγγελίες, ραντεβού με υπουργούς, γραμματείς και φαρισαίους, απλώς και μόνο για να εφαρμοστούν οι νόμοι! Και αυτά, ξέρετε, είναι πράγματα που μόνο εδώ συμβαίνουν. Σε καμμία άλλη χώρα του κόσμου, ακόμη και του υπανάπτυκτου, δεν κλείνουν οι γλίστρες επειδή κάποιοι αθλητές προπονούνται στην ιστιοπλοία! Υπ' όψιν δε ότι ο χώρος όπου οι αθλητές της ιστιοπλοίας καθελκύουν τα σκάφη τους βρίσκεται στην έξοδο ακριβώς της μαρίνας και δεν έχει καμμία σχέση με την "αιχμάλωτη" γλίστρα στην οποίαν αναφέρομαι.

Αυτό που δεν κατάφερε πάντως να μου εξηγήσει ο κ. Μαργωμένος είναι πώς θα προφυλάξει τους προπονούμενους ιστιοπλόους όταν... βγουν απ' τη μαρίνα στο πέλαγος. Η απαγόρευση πλόων, όλων ανεξαιρέτως των σκαφών, θα ήταν μια καλή ιδέα και θα έλυνε νομίζω το πρόβλημα! Οφείλει επίσης ο Αντιδήμαρχος Καλλιθέας να δώσει ικανοποιητικές απαντήσεις σε δύο ακόμη ερωτήματα. 1) Επιτρέπονται οι εργασίες επισκευής και συντήρησης σκαφών (καρνάγιο) στον χώρο μιας ναυταθλητικής μαρίνας; 2) Σε ποιους ανήκουν τα σταθμευμένα πάνω σε trailers σκάφη που βρίσκονται μέσα στον περιφραγμένο χώρο της μαρίνας και με ποιο καθεστώς παραμένουν εκεί;

Γιατί τώρα εμένα ενισχύεται μέσα μου η πεποίθηση ότι κάποιοι μας οδηγούν στον δρόμο που χάραξε ο δήμαρχος Ελληνικού και στην αυτοδικία; Και ποιος, αναρωτιέμαι, θα ευθύνεται μετά για τις συνέπειες; Σ' αυτό τουλάχιστον μπορείτε να απαντήσετε κ. Αντιδήμαρχε Καλλιθέας;

Υ.Γ. Για να ρίξετε τα σκάφη σας στη γλίστρα της μαρίνας του Φαληρικού Δέλτα πρέπει, όπως προείπα, να πάρετε τη σχετική άδεια απ' τα γραφεία του Δήμου Καλλιθέας, τα οποία βρίσκονται μέσα στις κτιριακές εγκαταστάσεις της μαρίνας (μετά το φυλάκιο της εισόδου δεξιά). Αλλά και μ' αυτή την άδεια στα χέρια πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν μπορείτε να καθελκύσετε το σκάφος σας όποια ώρα της ημέρας θέλετε, αλλά μόνο μεταξύ 05.30 και 10.00 π.μ., και μεταξύ 17.30 και 20.30 μ.μ. Αν δηλαδή θέλετε να πάτε βόλτα μετά τις 10 το πρωί, ξεχάστε το! Σημειώστε μάλιστα ότι το ωράριο αυτό σύντομα θα αλλάξει. Οι πληροφορίες μου λένε ότι η χρήση της γλίστρας θα μπορεί να γίνεται μόνο όταν δεν γίνονται προπονήσεις. Είναι αλήθεια, τελικώς, ότι η πολλή δημοκρατία βλάπτει...