Γράφει ο Ιωσήφ Παπαδόπουλος.
Όλα τα είχα δει στην Κάσο, αλλά να δω κι' αυτό; Μεσούσης της καλοκαιρινής περιόδου λοιπόν - που κι' αυτή, σε νησιά όπως η Κάσος, μετράει μόλις και μετά βίας ένα μήνα ζωής - και με τους επισκέπτες να αναζητούν έναν εναλλακτικό τρόπο οικονομικής διασκέδασης, τρία μαγαζιά σφραγίστηκαν φέτος με την συνεργασία Δήμου και Αστυνομίας. Είτε γιατί οι ιδιοκτήτες τους δεν είχαν εξασφαλίσει νόμιμη άδεια λειτουργίας, είτε εξ αιτίας της ολιγωρίας των υπηρεσιών του Δήμου να προωθήσουν τα σχετικά έγγραφα στην Υγειονομική Υπηρεσία, είτε ακόμη εξ αιτίας των αργών αντανακλαστικών και της ολιγωρίας των ιδιοκτητών τους.
Το κακό ξεκίνησε με την καντίνα του Γιώργου Ηλιακώστα, στην Αμμούα, που άρχισε να λειτουργεί για πρώτη φορά φέτος και, κατά γενικήν ομολογίαν, δημιούργησε άριστες εντυπώσεις, τόσο με την εξαιρετική ομολογουμένως τοποθεσία της, όσο και με τις προσιτές τιμές των μεζέδων που προσέφερε ο ιδιοκτήτης της στους πελάτες του. Αυτό, ενδεχομένως, δεν άρεσε σε κάποιους "ανταγωνιστές" του Ηλιακώστα οι οποίοι φρόντισαν να κινητοποιήσουν τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Γιώργο Κουριαντάκη ο οποίος, με την σειρά του, ενημέρωσε την αστυνομία του νησιού, άνδρες της οποίας έσπευσαν στην Αμμούα και σφράγισαν την καντίνα με το αιτιολογικό ότι οι καντίνες δεν προβλέπεται να διαθέτουν τραπεζοκαθίσματα.
Κάτι ανάλογο συνέβη με το κατάστημα του Γιώργου Βρετού, δίπλα στον Άϊ Σπυρίδωνα, αλλά και με το εστιατόριο του Γιώργου Μαστρανδρέα στον Εμπορειό. Το περίεργο μάλιστα είναι ότι, ενώ το εστιατόριο του Μαστρανδρέα δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας και είχε σφραγιστεί από την αστυνομία αφού, σύμφωνα με την Υγειονομική Υπηρεσία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχε ελλείψεις στην πυρασφάλεια, ο Δήμος ζήτησε από τον ιδιοκτήτη του να υποβάλλει προσφορά για το τραπέζι του Ολοκαυτώματος! Όταν έθεσα την ερώτηση στον αντιδήμαρχο Γιώργο Κουριαντάκη αυτός απήντησε ότι κακώς ζητήθηκε προσφορά από τον συγκεκριμένο καταστηματάρχη αλλά, λόγω της έλλειψης προσωπικού στον Δήμο και της μεγάλης πίεσης των προβλημάτων της θερινής περιόδου, είναι δυνατόν να γίνουν τέτοια λάθη...
Δεν θα αναφερθώ σε όσα μου είπαν οι τρεις επιχειρηματίες, ούτε σε όσα απήντησε ο αντιδήμαρχος Γιώργος Κουριαντάκης στις σχετικές ερωτήσεις που του έθεσα. Θα αναφερθώ μόνο στην καθυστερημένη έγγραφη απάντηση που μου έστειλε η ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΔΗΜ. ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝ. ΜΕΡΙΜΝΑΣ - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ - ΤΜΗΜΑ ΠΕΡΙΒ. ΥΓΙΕΙΝΗΣ & ΥΓΕΙΟΝ/ΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ Ρόδος : 03/10/13
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΔΗΜ. ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝ. ΜΕΡΙΜΝΑΣ Αρ.Πρώτ: 7287
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΕΡΙΒ. ΥΓΙΕΙΝΗΣ & ΥΓΕΙΟΝ/ΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Ταχ.Δ/νση: Ερυθρού Σταυρού 12 Προς: κ. Ιωσήφ Παπαδόπουλο
Ταχ.Κώδικας: 85100
Πληροφορίες: Κακάκη Ά, Σαρμουσάκης Γ
Τηλέφωνα: 22413 64443, 438
FAX: 22413 64448
E-mail:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
θΕΜΑ: << Απάντηση σε ερωτήματά σας σχετικά με επιχειρήσεις της Κάσου >>
Σχετ: Το από 16/09/13 έγγραφο του κ. Ιωσήφ Παπαδόπουλου.
Κατόπιν του ανωτέρου σχετικού για ερωτήματα σχετικά με την αδειοδότηση καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στο Δήμου Κάσου σας ενημερώνουμε αρχικά ότι είμαστε 6 υπάλληλοι για όλα τα Δωδεκάνησα , καθώς και ότι τα χρήματα για τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής τα πληρώνουν οι υπάλληλοι της Υπηρεσίας μας προκαταβολικά και τα παίρνουμε πίσω μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα (5-10 μηνών). Καταλαβαίνετε ότι αυτό σε περιόδους κρίσεως όπως αυτή που διανύουμε τώρα, είναι αρκετά επώδυνο για εμάς και την οικογένειά μας.
1) Στην ερώτηση σας εάν οι επιχειρηματίες είναι γνώστες των προϋποθέσεων που απαιτούνται για την αδειοδότηση του καταστήματος τους , σας ενημερώνουμε ότι έχει σταλεί έγγραφο προ τον Δήμο Κάσου που εκεί αναφέρονται οι προϋποθέσεις για την θετική γνωμοδότηση της Υπηρεσίας μας. Φυσικά όλοι οι υπάλληλοι της Υπηρεσίας μας, παρέχουν κάθε δυνατή πληροφόρηση σε ερωτήματα των πολιτών, τηλεφωνικώς ή γραπτώς.
2) Στο ερώτημα σας πόσος χρόνος θα πρέπει να μεσολαβήσει ώστε να μεταβούν στο νησί αρμόδιοι υπάλληλοι της Υπηρεσίας μας για τον απαραίτητο έλεγχο , σας πληροφορούμε ότι σύμφωνα με τον νόμο θα πρέπει να δοθεί απάντηση εντός 60 ημερών από την ημέρα υποβολής του αιτήματος. Όπως όμως και πιο πάνω σας αναφέραμε, η έλλειψη ικανού αριθμού Εποπτών Δημόσιας Υγείας, η καθυστέρηση πληρωμής οδοιπορικών εξόδων, μας αναγκάζει να ιεραρχούμε τις υποθέσεις και να μεταβαίνουμε γρηγορότερα σε υποθέσεις που υπάρχει κίνδυνος για την Δημόσια Υγεία και σε υποθέσεις αδειοδοτήσεως καταστημάτων. Μια γνωμάτευση για άδεια μουσικής θα μπορούσε να περιμένει, σε σχέση με ένα κατάστημα που θα πρέπει να ελεχθεί για να λειτουργήσει.
3) Ενδιαφερόμαστε για την τουριστική περίοδο των νησιών και πάντα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά, να εξυπηρετήσουμε όλα τα νησιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Παρόλα αυτά, σε περιπτώσεις που η Υπηρεσία μας καθυστερήσει να ελέγξει κάποια καταστήματα, ο νομοθέτης έχει προβλέψει και δίνει στον Δήμο την δυνατότητα να χορηγήσει άδειες λειτουργίας κατά πλάσμα δικαίου, όταν παρέλθει η ημερομηνία που προβλέπεται για να γνωμοδοτήσει η Υπηρεσία μας. Εκτός αυτού δεν είχε κλείσει κανένα κατάστημα κατά την τουριστική περίοδο της Κάσου.
Η Υπηρεσία μας είναι στην διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.
Ε.Π.
Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
Φ. ΜΕΓΑΛΟΥΔΗ
Δεν μπήκα στη διαδικασία να ζητήσω διευκρινίσεις από την κυρία Μεγαλούδη, η οποία είχε την "καλωσύνη" να απαντήσει στα έγγραφα ερωτήματά μου με δύο σχεδόν μήνες καθυστέρηση (ισχυρίστηκε ότι ταχυδρόμησε την επιστολή κατά λάθος στην Κάσο), γιατί είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν θα έβγαζα άκρη, όπως ουδέποτε βγάζει άκρη ο πολίτης όταν απευθύνεται στις δημόσιες υπηρεσίες προκειμένου να εξηπηρετηθεί ή να πάρει υπεύθυνες απαντήσεις. Θα θέσω όμως τους εξής, εύλογους πιστεύω, προβληματισμούς :
1. Στον βαθμό που ο πολίτης οφείλει να δείξει κατανόηση, κατανοώ κι' εγώ τα προβλήματα τα οποία επικαλείται η κυρία Μεγαλούδη προκειμένου να εξηγήσει και να δικαιολογήσει γιατί η Υγειονομική Υπηρεσία, της οποίας προίσταται, καθυστερεί τόσο πολύ να ανταποκριθεί στα αιτήματα των επιχειρηματιών μικρών νησιών, όπως η Κάσος, για να ασκήσει έλεγχο νομιμότητας και να τους χορηγήσει την άδεια λειτουργίας των επιχειρήσεών τους. Κατανοώ δηλαδή (χωρίς αυτό να σημαίνει βεβαίως ότι το δικαιολογώ ή το επικροτώ) ότι η Υπηρεσία αυτή διαθέτει έξι μόνο υπαλλήλους σε ολόκληρη την Περιφέρεια της Δωδεκανήσου και, συνεπώς, ο φόρτος εργασίας των υπαλλήλων αυτών, ιδίως κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, είναι μεγάλος.
Πού εντοπίζεται όμως η ευθύνη των επιχειρηματιών της Κάσου, στην προκειμένη περίπτωση, επειδή οι έξι αυτοί υπάλληλοι "πρέπει", σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της κυρίας Μεγαλούδη, να πληρώσουν προκαταβολικώς απ' την τσέπη τους τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής τους και να τα πάρουν απ' το Κράτος μετά την πάροδο 5 ή και 10 ακόμη μηνών; Αναρωτήθηκε ποτέ η κυρία Μεγαλούδη αν ο κ. Ηλιακώστας, ο κ. Βρετός ή ο κ. Μαστρανδρέας έχουν την πολυτέλεια να χάσουν την ισχνή τουριστική περίοδο του ενός μηνός επειδή η Υγειονομική Υπηρεσία δεν μεταβαίνει στην Κάσο λόγω έλλειψης υπαλληλικού προσωπικού και κονδυλίων κίνησης;
2. Είναι λογικό, για να μην αναφέρω την ηθική πλευρά του θέματος, να ιεραρχούνται οι ανάγκες των νησιών ανάλογα με την καταβολή των οδοιπορικών εξόδων στους επόπτες Δημόσιας Υγείας; Και ποιος κρίνει αν πρέπει να προηγούνται τα τουριστικά νησιά, όπως π.χ. η Ρόδος ή η Κως, έναντι της Κάσου ή της Τήλου; Και ναι μεν η Ρόδος και η Κώς θα μπορούσαν να περιμένουν, αφού η τουριστική περίοδος αυτών των νησιών υπερβαίνει τους πέντε μήνες, η Κάσος όμως πόσο να περιμένει όταν η τουριστική της περίοδος αρχίζει στις 20 Ιουλίου και τελειώνει στις 20 Αυγούστου, και με λίγο τέντωμα μέχρι τις 2 Σεπτεμβρίου;
3. Όσο για την δυνατότητα που παρέχει ο Νόμος στον Δήμο να χορηγήσει άδειες λειτουργίας κατά πλάσμα δικαίου, όταν η Υγειονομική Υπηρεσία καθυστερήσει να ανταποκριθεί μέσα σε χρονικό διάστημα δύο μηνών, αυτή είναι δώρο άδωρο με την νοοτροπία που επικρατεί στον Δήμο Κάσου. Η έκφραση "φθηνοί στα λάχανα κι' ακριβοί στα παραπούλια" είναι σε όλους γνωστή, όπως είναι γνωστό και τι ακριβώς σημαίνει. Ο Δήμος κάνει τα "στραβά μάτια" σε πολλές παραβατικές συμπεριφορές και καταστάσεις, ενώ εξαντλεί την αυστηρότητά του ερμηνεύοντας τις υποθέσεις κάποιων δημοτών του με το αυστηρό γράμμα του νόμου.
Ο Γιώργος Κουριαντάκης ισχυρίστηκε ότι θα κινδύνευε να κατηγορηθεί για παράβαση καθήκοντος εάν χορηγούσε άδειες λειτουργίας των καταστημάτων αυτών κατά πλάσμα δικαίου που θα υπερέβαινε το χρονικό διάστημα που προβλέπει ο νόμος. Προφανώς ο αντιδήμαρχος της Κάσου εννοεί πως κάποιοι θα τον "κάρφωναν" εάν κρατούσε μια τέτοια ήπια στάση και επέτρεπε στους επιχειρηματίες αυτούς να εκμεταλλευτούν την ισχνή τουριστική περίοδο του ενός μηνός, μέχρι τουλάχιστον τα μέσα Σεπτεμβρίου οπότε αναχωρεί από την Κάσο και ο τελευταίος καλοκαιρινός επισκέπτης. Γιατί μπορεί, ας πούμε να είναι παράνομο να διαθέτει μια καντίνα τραπεζοκαθίσματα, πόσο νόμιμο όμως είναι να σαπίζουν μηχανήματα εκατομμυρίων στη "χωματερή" του λατομείου ή να βόσκουν τα αιγοπρόβατα στη χωματερή της Μαρίτσας;
Εδώ ακριβώς νομίζω λοιπόν ότι εντοπίζεται το πρόβλημα. Η μεγάλη οικονομική κρίση, που έπληξε και την Κάσο, μεγέθυνε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι λιγοστοί, ούτως ή άλλως, Κασιώτες επιχειρηματίες, με αποτέλεσμα κάποιοι εξ αυτών να βγάζουν προς τα έξω τον κακό εαυτό τους καταγγέλοντας συμπατριώτες τους οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα αδειοδότησης, πιστεύοντας ότι έτσι θα "κλέψουν" την πελατεία τους και θα επιβιώσουν μέσα στο ζοφερό τοπίο που έχει δημιουργήσει η οικονομική κρίση.
Από την άλλη, βεβαίως, δεν μπορεί παρά να επικριθεί η αμέλεια και ολιγωρία κάποιων καταστηματαρχών οι οποίοι προσπαθούν στο παρά πέντε να συγκεντρώσουν τις προϋποθέσεις ή να συμπληρώσουν τα έγγραφα, που απαιτούνται και ορίζει ο νόμος, προκειμένου να αδειοδοτηθούν οι επιχειρήσεις τους.