Κείμενο - Φωτογραφίες : Ιωσήφ Παπαδόπουλος.
Μία από τις βασικές ενότητες αυτού του διαδικτυακού περιοδικού είναι και αυτή που αφορά τις παρουσιάσεις των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων που κυκλοφορούν στην Ελληνική, κυρίως, αγορά. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αν δοθεί η ευκαιρία δεν θα παρουσιαστούν και μοντέλλα που, για το ένα ή τον άλλο λόγο, δεν εισάγονται ή δεν θα εισαχθούν ποτέ στη χώρα μας. Εγκαινιάζοντας λοιπόν την ενότητα αυτών των παρουσιάσεων, θα ξεκινήσω με την παρουσίαση του camper που είχαμε μέχρι και πριν από δύο περίπου χρόνια, έτσι για να δώσω και ένα "δείγμα" του τρόπου με τον οποίον θα γίνονται στο "Camper Life" οι παρουσιάσεις όλων γενικώς των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων στο μέλλον. Αυτό, βεβαίως, δεν είναι πάντα εφικτό, δεδομένου ότι η αγορά έχει τα τελευταία χρόνια "καθίσει" και οι εισαγωγείς δεν διαθέτουν ούτε καν τα απαραίτητα έξοδα μιας παρουσίασης.
H "Auto Roller" είναι μια από τις παλαιότερες και δημοφιλέστερες εταιρείες κατασκευής τροχόσπιτων και campers στην Ιταλία, αλλά και στην Ευρώπη γενικότερα. Ευτύχησα να αποκτήσω πριν από τρία χρόνια ένα μοντέλλο από τη γκάμα της "Granduca", τη "μεσαία" σειρά της Ιταλικής αυτής εταιρείας. Πρόκειται για το "Granduca GT", ένα αυτοκινούμενο τροχόσπιτο με σοφίτα, που είναι "κτισμένο" πάνω στο σασί της Fiat Ducato, με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, και τον επιτυχημένο πετρελαιοκίνητο Common Rail κινητήρα της Fiat, με τα 2.300 cc. και τους 130 ίππους, να αναλαμβάνει την κίνηση.
Τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα δεν είναι συνηθισμένα αυτοκίνητα. Δεν μεταφέρουν απλώς τους επιβάτες τους στον επιθυμητό προορισμό, αλλά τους εξασφαλίζουν ασφαλή και άνετη διανυκτέρευση καθώς και τη δυνατότητα να γευματίσουν, αν θέλουν, on board. Το "GT" της σειράς "Granduca" είναι, σε γενικές γραμμές, ένα μεγάλο και άνετο αυτοκινούμενο τροχόσπιτο. Με μέγιστο ολικό μήκος 7,33 μ., μέγιστο ολικό πλάτος 2,31 μ και μέγιστο ύψος (στη σοφίτα) 3,20 μ., παρέχει δύο τραπεζαρίες (για τέσσερα και για δύο άτομα αντιστοίχως), ένα μεγάλο διπλό κρεββάτι, διαστάσεων 2,15 χ 1,64 μ. και δύο ημίδιπλες κουκέττες διαστάσεων 2,15 χ 0,84 μ. η κάθε μια. Αυτονόητο είναι ότι η μεγάλη τραπεζαρία μετατρέπεται εύκολα σε ένα ακόμη διπλό κρεββάτι, ενώ η μικρή τραπεζαρία σε κρεββάτι για ένα παιδί.
Ο βασικός εξοπλισμός του "Granduca GT" της παρουσίασης (μοντέλλο 2007), εκτός από τα ηλεκτρικά παράθυρα, τους ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους καθρέφτες, το αυτόματο κλείδωμα των θυρών και τον αερόσακκο του οδηγού, που διαθέτει το "Ducato", περιλαμβάνει : δίπορτο ψυγείο τριών θέσεων (αέριο, 12/220 V), φούρνο αερίου, θέρμανση πετρελαίου "Webasto", boiler αερίου "Truma" για ζεστό νερό, στον ένα από τους δύο μεγάλους καναπέδες της τραπεζαρίας, μεγάλη ανοιγόμενη ηλιοροφή δύο θέσεων με σίτα και σκίαστρο πάνω απ' τις τραπεζαρίες, δύο παράθυρα οροφής με σίτα πάνω απ' το κρεββάτι της σοφίτας και την κουκέττα, αντιστοίχως, εξωτερικό φως πάνω απ' το παράθυρο της κουζίνας, φως στο σκαλοπάτι της πόρτας εισόδου, 12βολτο απορροφητήρα στην κουζίνα, ενσωματωμένο πλαστικό κάδο σκουπιδιών και δύο ράφια πάνω στην κεντρική πόρτα εισόδου, δεξαμενή γκρίζων υδάτων και δεξαμενή νερού χωρητικότητας 130 λίτρων μέσα στον ένα από τους δύο μεγάλους καναπέδες της τραπεζαρίας.
Την αυτονομία ρεύματος, στο συγκεκριμένο camper, αντιμετωπίσαμε με δύο κατοστάρες μπατταρίες βαθειάς εκφόρτισης (deep cycle) και πολλών φορτο-εκφορτίσεων μολύβδου ασβεστίου, τις οποίες χρησιμοποιούμε εναλλάξ με την βοήθεια ενός γενικού διακόπτη (ναυτικού τύπου) τριών θέσεων (one-two-both) ο οποίος βρίσκεται πίσω απ' το κάθισμα του συνοδηγού. Τη μία απ' τις μπατταρίες αυτές τοποθετήσαμε, αναγκαστικώς, στην θέση που έχει προβλέψει η Auto Roller. Πρόκειται για μια μεταλλική βάση, που βρίσκεται στο κάτω μέρος του σασί πίσω από την πόρτα του οδηγού, η οποία κατεβαίνει με τη βοήθεια ενός ειδικού γρύλλου.
Η εφεδρική μπατταρία τοποθετήθηκε στο χώρο που υπάρχει μέσα στο ένα από τα δύο καθίσματα της μικρής τραπεζαρίας, ενώ ένα inverter εξασφαλίζει την απαραίτητη παροχή ρεύματος 220 V. για τη φόρτιση των κινητών τηλεφώνων ή τη λειτουργία μικρών ηλεκτρικών συσκευών, lap top κ.λπ.
Εσωτερική διαρρύθμιση χώρου.
Οι περισσότεροι από τους κατόχους αυτοκινούμενων τροχόσπιτων ταξιδεύουν συνήθως με μοναδική συντροφιά το έτερό τους ήμισυ. Αυτό κάνουμε κι' εμείς. Υπήρξαν όμως κάποιες φορές που έτυχε να μας συνοδεύσει ένα φιλικό ζευγάρι ή τα παιδιά μας. Ήταν τότε που εκτιμήσαμε τη δυνατότητα που έχει το "Granduca GT" να μας κοιμίσει όλους χωρίς να μπούμε στη διαδικασία να μετατρέψουμε την τραπεζαρία σε κρεββάτι ενώ, παράλληλα, τα τέσσερα άτομα γευματίσαμε άνετα στη μεγάλη τραπεζαρία έχοντας το τραπέζι της μικρής σαν εφεδρικό χώρο τοποθέτησης των επιπλέον σκευών. Ένα μεγάλο ανοιγόμενο παράθυρο καλύπτει ολόκληρη τη μεγάλη τραπεζαρία, ενώ ένα μικρότερο (συρόμενο) εξυπηρετεί τα δύο άτομα που μπορούν να γευματίσουν στη μικρή. Τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού δεν περιστρέφονται, όπως σε άλλα μοντέλλα, με αποτέλεσμα ο χώρος του cockpit να μη μετέχει στη ζωή του τροχόσπιτου. Εξαίρεση αποτελεί το ράδιο-cd-dvd το οποίο καλύπτει τις μουσικές ανάγκες των επιβατών. Ο χώρος της καμπίνας του οδηγού χωρίζεται από το υπόλοιπο τροχόσπιτο με κουρτίνα.
Εξαιρετικά ευάερος και ευήλιος είναι ο χώρος της σοφίτας, με τρία συνολικώς παράθυρα (ένα στην κάθε πλευρά και ένα στην οροφή) ενώ το καθαρό ύψος των 0,75 μ. διώχνει και την τελευταία υποψία... "κλειστοφοβίας", με το ζευγάρι να μη φοβάται πως θα κτυπήσει στην οροφή σε κάθε περιστροφή του. Υπάρχουν δύο πλαστικές μακρόστενες εσοχές για την τοποθέτηση μικροπραγμάτων, διπλό φωτιστικό στην αριστερή πλευρά του κρεββατιού και αεραγωγοί για τη μεταφορά του θερμού άερα που εκπέμπει τις κρύες νύκτες του χειμώνα η "Webasto". Οι διαστάσεις του κρεββατιού; Βασιλικές! 2,15 χ 1,64 ! Χώρος αρκετός να φιλοξενήσει και τρία ακόμη άτομα! Μια κουρτίνα εξασφαλίζει την απαραίτητη (κάποιες φορές) οπτική απομόνωση του χώρου απ' το υπόλοιπο τροχόσπιτο, ενώ ένα δίχτυ, που καλύπτει όλο το μήκος και ύψος του κρεββατιού, και στερεώνεται στην οροφή της σοφίτας με κρίκους, θα προστατεύσει ένα μικρό παιδί σε περίπτωση που ο ύπνος του είναι ανήσυχος.
Πάνω απ' τη μεγάλη τραπεζαρία υπάρχει εσοχή που φιλοξενεί την 17 ιντσών τηλεόραση tft, η κινητή βάση της οποίας παρέχει την ευκολία παρακολούθησης, τόσο από το "living room", όσο και από τη σοφίτα. Έξι συνολικώς ευρύχωρα ντουλάπια υπάρχουν πάνω από τις τραπεζαρίες (τρία σε κάθε πλευρά), δύο πάνω απ' την κουζίνα, ένα συρτάρι κάτω απ' το νεροχύτη, για την τοποθέτηση των μαχαιροπήρουνων, και τρεις ακόμη μεγάλοι αποθηκευτικοί χώροι, για τα σκεύη της κουζίνας και ό,τι άλλο ήθελε προκύψει, κάτω απ' τον πάγκο της κουζίνας και τον φούρνο. Τα τέσσερα μάτια αερίου με το καπάκι από plexi glass, ο ανοξείδωτος νεροχύτης με βρύση μίξης ζεστού/κρύου νερού, ο φούρνος, ο απορροφητήρας, μια πρίζα 220 v, ένα μακρόστενο φωτιστικό πάνω απ' τον πάγκο εργασίας και μια ακόμη στρογγυλή πλαφονιέρα οροφής συμπληρώνουν την εικόνα της κουζίνας και τη χαρά της... καπετάνισσας.
Απέναντι απ' την κουζίνα στεγάζεται μια αρκετά ευρύχωρη ντουλάπα, με διαστάσεις 1,20 (ύψος) χ 0,73 (βάθος) χ 0,56 (πλάτος), και ένα ρηχό ντουλάπι για την φιλοξενία μιας... αξιοπρεπούς κάβας. Δίπλα στη ντουλάπα είναι το μπάνιο, που φιλοξενεί τη λεκάνη της χημικής τουαλέττας "Thetford" και τον νιπτήρα, στο ένα του ήμισυ, και τη ντουσιέρα, που απομονώνεται με μια πτυσσόμενη πόρτα από plexi glass, στο άλλο. Τόσο η βρύση της ντουσιέρας όσο και του νιπτήρα κάνουν μίξη ζεστού και κρύου νερού. Ένα τετράγωνο παράθυρο οροφής με σίτα εξασφαλίζει τον απαραίτητο εξαερισμό του χώρου, ενώ στα τρία πλαστικά ενσωματωμένα ράφια της ντουσιέρας τοποθετούνται τα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα σφουγγάρια. Υπάρχει επίσης ένα ντουλάπι κάτω απ' τον νιπτήρα, για την αποθήκευση των χημικών της τουαλέττας και τα καθαριστικά, και δύο ακόμη ντουλάπια όπου μπορούν να τοποθετηθούν τα χαρτιά της τουαλέττας, οι πετσέτες και άλλα μικροαντικείμενα απαραίτητα για την καθαριότητα. Ένα μεγάλο παράθυρο με σίτα και σκίαση, ένα φωτιστικό οροφής και ο καθρέφτης συμπληρώνουν τη γενική εικόνα του μπάνιου.
Μεταξύ της κουζίνας και των δύο κουκεττών μεσολαβεί το δίπορτο ψυγείο της "Dometic", στον επάνω ελεύθερο χώρο του οποίου δύο ευρύχωρα ράφια εξυπηρετούν τις ανάγκες της... αυτοκινούμενης οικοδέσποινας για την τοποθέτηση της ψωμιέρας, του ρολλού της κουζίνας και διαφόρων άλλων αντικειμένων. Ένας ακόμη φωτιζόμενος καθρέφτης, συνοδευόμενος από ένα μικρό ράφι για τα καλλυντικά της καπετάνισσας, υπάρχει απέναντι απ' το ψυγείο.
Και φθάνουμε στις δύο άνετες κουκέττες της "πρύμνης" που η κάθε μια έχει διαστάσεις 2,15 χ 0,86 μ. Χώρος δηλαδή υπερ-αρκετός για να χωρέσει ένα ευτραφές άτομο ή ακόμη και δύο... αδύνατους ερωτευμένους! Κάθε κουκέττα έχει το δικό της φωτιστικό, με την επάνω να υπερτερεί λόγω διπλού παράθυρου (ένα οροφής και ένα στο πλάϊ) και καλύτερης εξαέρωσης. Την κάτω κουκέττα πάντως εμείς την χρησιμοποιούμε περισσότερο σαν μια πρόχειρη, και με πιο άμεση πρόσβαση, "αποθήκη", καθώς η συρταρωτή ξύλινη πόρτα (αντί διχτύου) που την απομονώνει από τον υπόλοιπο χώρο του τροχόσπιτου, διατηρεί την κατάλληλη θερμοκρασία για τη διατήρηση ζαρζαβατικών, πατάτας, κρασιών κ.λπ.
Υπάρχει ακόμη η δυνατότητα να ανασηκωθεί το στρώμα της κάτω κουκέττας οπότε, στην περίπτωση αυτή, ο αποθηκευτικός χώρος του γκαράζ τριπλασιάζεται σχεδόν καθ' ύψος. Οι διαστάσεις του γκαράζ, με την κάτω κουκέττα στη θέση της είναι : 2,15 (μήκος) χ 0,62 (πλάτος) χ 0,52 (ύψος). Όταν η κάτω κουκέττα ανασηκωθεί, το ύψος του αποθηκευτικού χώρου φθάνει τα 1,50 μ. Το πάτωμα του γκαράζ είναι επενδεδυμένο με σφυρήλατη λαμαρίνα, ενώ υπάρχουν δύο παράλληλλες ράγες με μεταλλικούς κρίκους, που τρέχουν σε όλο το μήκος του, για την ασφαλή στερέωση μεγάλων και πιο βαρειών αντικειμένων (όπως π.χ. ένα μικρό σκούτερ).
Εξωτερική εμφάνιση.
Δύο είναι τα δυνατά σημεία της εξωτερικής εμφάνισης του "Granduca GT". Και τα δύο εντοπίζονται στα άκρα του. Στο ένα η εντυπωσιακή "πλώρη" του Fiat Ducato, με τα μεγάλα φανάρια, τον όμορφο προφυλακτήρα και το πανοραμικό παρμπρίζ, και στο άλλο η "προχωρημένη πρύμνη" του "Granduca" που θυμίζει σύγχρονo... πούλμαν. Κατά τα άλλα, η τάπα πλήρωσης της δεξαμενής πετρελαίου βρίσκεται δίπλα ακριβώς στην πόρτα του οδηγού, λίγο πιο ψηλά και πίσω η τάπα πλήρωσης της δεξαμενής νερού, η εξαγωγή των καυσαερίων του καυστήρα, ο χώρος που φιλοξενεί τις δύο φιάλες αερίου, η κασετίνα της "Thetford" και, τέλος, η μία από τις δύο πόρτες πρόσβασης στο διαμπερές γκαράζ.
Στη δεξιά πλευρά, εκτός βεβαίως από την κεντρική πόρτα εισόδου, την τέντα για τον ήλιο και τη δεύτερη πόρτα του γκαράζ, υπάρχουν οι θυρίδες "αναπνοής" και "εκπνοής" του ψυγείου, η βάνα αποστράγγισης των γκρίζων υδάτων, το φωτιστικό πάνω απ' το παράθυρο της κουζίνας, η πρίζα για την υποδοχή του ηλεκτρικού ρεύματος και μια δεύτερη μπάρα στήριξης του τραπεζιού, όμοια με αυτήν που υπάρχει στη μεγάλη τραπεζαρία. Σκέφτηκα να την βάλω εκεί ώστε το ίδιο τραπέζι να "παίζει" και μέσα, και έξω. Το ζητούμενο είναι, άλλωστε, να μεταφέρει κανείς όσο το δυνατόν λιγότερα πράγματα και, συνεπώς, να έχει λιγότερες σκοτούρες. Κάποιες τέτοιες "μικροπατέντες" δίνουν τις λύσεις.
Στα "μειονεκτήματα" του "Granduca GT" θα προσμετρούσα το μεγάλο εξωτερικό ύψος και τον όγκο της σοφίτας, που καθιστά μερικές φορές δύσκολη, αν όχι απαγορευτική, την κίνηση και τους ελιγμούς στα στενά δρομάκια της ελληνικής επαρχίας, με τα δένδρα και τα χαμηλά μπαλκόνια των σπιτιών. Το "παπάκι" όμως, που αναπαύεται κατά κανόνα στη σχάρα, λύνει το πρόβλημα των τοπικών μας μετακινήσεων. Δεν μπορώ επίσης να εξηγήσω γιατί οι Ιταλοί της "Roller" τοποθέτησαν τη βασική μπατταρία του τροχόσπιτου έξω και κάτω απ' το αυτοκίνητο και με τόσο "περίεργη" πρόσβαση. Και δεν το κάνουν μόνον αυτοί. Το συνηθίζουν και άλλοι κατασκευαστές.
Μια δικαιολογία είναι, ενδεχομένως, ότι η υπερχείλιση των υγρών της μπατταρίας και οι αναθυμιάσεις θα μπορούσαν να δημιουργήσουν προβλήματα αν αυτή ήταν τοποθετημένη σε κάποιο εσωτερικό χώρο. Η σχετικώς δύσκολη πρόσβαση όμως, μειώνει τη διάθεση για τακτικό έλεγχο της στάθμης των υγρών, με αποτέλεσμα, πολλές φορές, η μπατταρία αυτή να "ξεχνιέται" και, ως εκ τούτου, να "στεγνώνει" και, σε συνδυασμό με τις κρύες ημέρες του χειμώνα, να μην αποδίδει τα αναμενόμενα. Εγώ άλλαξα πάντως την κλασσική αυτή μπατταρία που δίνει ο κατασκευαστής, με μια μολύβδου ασβεστίου, και τέρμα ο πονοκέφαλος. Η εξάτμιση επίσης του αυτοκινήτου βρίσκεται σε χαμηλό σχετικώς ύψος πάνω απ' το οδόστρωμα, με αποτέλεσμα κάποιες φορές να "βρίσκει" στις όχι και τόσο σπάνιες ανωμαλίες και τα "σαμαράκια" των ελληνικών δρόμων.
Συμπεριφορά στο ταξίδι.
Παρ' όλο το μεγάλο μήκος και το ύψος του, κυρίως στο μέτωπο της μάχης του με τον αέρα, το "Granduca GT" συμπεριφέρεται υποδειγματικά, τόσο στην ευθεία όσο και στις στροφές, ενώ η κατανάλωση του common rail κινητήρα της Fiat κυμαίνεται από 12 μέχρι 14 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα (στη χειρότερη περίπτωση), με ταχύτητα ταξιδιού στα 100-110 χλμ./ώρα (σκάρτες 2500 στροφές ανά λεπτό), και μόνο όταν το camper είναι φορτωμένο με το "παπί" των 125 cc και τραβάει πίσω του και ένα τρέϊλερ με βάρκα. Πάντοτε, βεβαίως, η κατανάλωση ενός αυτοκινήτου είναι ανάλογη με το πόσο "βαρύ" είναι το δεξί πόδι του οδηγού του.
Όπως όλα τα ψηλά οχήματα έτσι και το "Granduca GT" επηρεάζεται από τους ισχυρούς πλευρικούς ανέμους, ο επηρεασμός αυτός ωστόσο δεν είναι τόσο έντονος ώστε να δυσκολέψει τον οδηγό. Η καλή επίσης συμπεριφορά του αυτοκινήτου στις στροφές οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στους μακρύτερους άξονες των τροχών και το μακρύ μεταξόνιο (η απόσταση μεταξύ των δύο αξόνων).
To "Granduca GT" ανήκει στη γενιά εκείνη των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων τα οποία δεν διατίθενται με εφεδρικό τροχό. Αντ' αυτού η εταιρεία προσφέρει μια 12βολτη συσκευή (Fix and Go fast tyre repair kit) η οποία περιέχει ένα ειδικό κολλητικό υλικό που προωθείται μέσα στο ελαστικό που υπέστη τη ζημιά και μπορεί ο οδηγός να οδηγήσει μέχρι το πλησιέστερο βουλκανιζατέρ, με ταχύτητα όμως που δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 80 χλμ/ώρα. Προσωπικώς, θα συνιστούσα να υπάρχει πάντοτε στο γκαράζ του camper ένας εφεδρικός τροχός, για κάθε ενδεχόμενο. Οι διαστάσεις των ελαστικών είναι : 215/70 R15 CP.
Η Fiat καλύπτει με διετή εγγύηση το αυτοκίνητο και η "Auto Roller" με τετραετή εγγύηση την υπερκατασκευή (τροχόσπιτο).
Αντιπρόσωπος στην Ελλάδα :
Γιώργος Παναγούλιας
15ο χιλιόμετρο Λεωφόρου Μαραθώνος, Παλλήνη.
Τηλ. : 210 6664586 - 7 Fax : 210 6664026
web : http://www.camperclub.gr/page/
e mail : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σημείωση: Το συγκεκριμένο camper είναι μοντέλλο τριετίας (2007) και κατά την διάρκεια της παρουσίασης ήταν σε κανονική χρήση από τους ιδιοκτήτες του. Παρακαλούνται, ως εκ τούτου, οι αναγνώστες να επιδείξουν την ανάλογη κατανόηση για τυχόν ατέλειες στη φωτογράφιση και τη βιντεοσκόπηση.