Κείμενο, βίντεο, φωτογραφίες : Ιωσήφ Παπαδόπουλος.
Η αυτονομία σε δωρεάν ηλεκτρική ενέργεια είναι, ανέκαθεν, το ζητούμενο τόσο στα σταθερά όσο και στα "αυτοκινούμενα" νοικοκυριά. Για τον σκοπό αυτό επιστρατεύονται κατά καιρούς, και ανάλογα με την περίσταση, ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά. Βεβαίως η ενέργεια που παρέχεται από αυτά τα μέσα μετατροπής της ηλιακής ακτινοβολίας ή του αέρα, αντιστοίχως, σε ηλεκτρική δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι εντελώς δωρεάν, αφού η αγορά των ανεμογεννητριών ή, πολύ περισσότερο, των φωτοβολταϊκών στοιχείων και μόνο κοστίζει κάποια χρήματα τα οποία, ωστόσο, γρήγορα αποσβένονται από την αυτονομία και εξυπηρέτηση που προσφέρει η πολυετής χρήση τους.
Οι ανεμογεννήτριες δεν είναι πολύ δημοφιλείς, κυρίως λόγω της δυσκολίας που υπάρχει στην τοποθέτησή τους στις οροφές των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων αλλά και στον ενοχλητικό θόρυβο που παράγεται κατά την λειτουργία τους. Το βάρος πέφτει ως εκ τούτου στα φωτοβολταϊκά στοιχεία (panels) που παρέχουν συνεχή φόρτιση των μπαταριών του camper, το μέγεθος της οποίας (φόρτισης) εξαρτάται αφ' ενός μεν από την συνολική ισχύ και την ποιότητα κατασκευής των φωτοβολταϊκών, αφ' ετέρου από την διάρκεια της έκθεσής τους στην ηλιακή ακτινοβολία ή σε οποιαδήποτε άλλη πηγή φωτός.
Ο καλός φίλος και συνεργάτης των "Camper Life" και "Rib and Sea" Αντώνης Πονηράκης http://www.batteries-world.com/ μου προσέφερε προσφάτως ένα ζευγάρι μονοκρυσταλλικών φωτοβολταϊκών πινάκων, ονομαστικής ισχύος 90 watt έκαστος, της Αμερικανικής εταιρείας "Solar Engineering Industries Inc.", τους οποίους τοποθέτησε στην οροφή του camper ο επίσης φίλος και συνεργάτης των περιοδικών, ο "γιατρός", όπως τον αποκαλώ, των τροχόσπιτων, Μάκης Κατσαρός http://mkcaravans.gr/
Εμπιστεύτηκα, κατ' αρχάς, την προτίμηση του Αντώνη Πονηράκη στα μονοκρυσταλλικά φωτοβολταϊκά για τους λόγους που ο ίδιος εξέθεσε στο άρθρο που ανάρτησα παλαιότερα στο "Camper Life" : http://www.ribandsea.com/main/index.php/campers/texnika-themata/1390-giati-ta-monokrystallika-fotovoltaika-tairiazoun-kalytera-sta-campers
Εμπιστεύτηκα επίσης την προτίμηση του Μάκη Κατσαρού να συνδέσει τον ρυθιστή απ' αυθείας στις μπαταρίες και όχι μέσω του ηλεκτρονικού διανομέα ηλεκτρικής ενέργειας (Electro Block - EBL) του camper. Τα καλώδια που χρησιμοποιήθηκαν είναι ιδιαιτέρως ανθεκτικά στην ηλιακή ακτινοβολία και στις υψηλές θερμοκρασίες, οι οποίες κατά κανόνα αναπτύσσονται στις οροφές των αυτοκινούμενων κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, ενώ οι φωτοβολταϊκοί πίνακες (panels) βιδώθηκαν επάνω σε γωνιακές μεταλλικές βάσεις και τοποθετήθηκαν με ειδική κόλλα ώστε να αποφευχθεί το χωρίς λόγο τρύπημα της οροφής του camper.
Δείτε όμως την διαδικασία τοποθέτησης και ακούστε τις διευκρινίσεις του Μάκη Κατσαρού στο βίντεο που ακολουθεί.