Rib and Sea

Το σωσίβιο, το quick stop και η ζώνη σώζουν ζωές

Ανακατασκευή τροχόσπιτου Tabbert Wind LL 360TN

Έκανε την ανακατασκευή και περιγράφει ο Κώστας Τσώλης.

Τι είναι αυτό που μας κάνει να επιθυμούμε την επισκευή ενός τροχόσπιτου, μεγαλύτερου σε ηλικία από εμάς, ώστε να βγει ξανά στους δρόμους, να θυμηθεί, να γνωρίσει νέες δόξες, να φέρει στο μυαλό παλιές αναμνήσεις και να δώσει χαρά στους παλιούς αλλά και τους νέους ιδιοκτήτες;

Πώς όμως από αυτό:             Φτάσαμε σ' αυτό :                                                                                       

02104

 

 

 

 

tabbert5Το τροχόσπιτο είναι ένα Tabbert Wind LL 360TN που υπήρχε στην οικογένεια από το 1982. Έχω κάνει υπέροχες διακοπές ως παιδί σε αυτό με πολύ όμορφες αναμνήσεις. 'Ηταν ακίνητο - παρκαρισμένο από το 1998 που έκανε το τελευταίο του ταξίδι. Μετά από ώριμη σκέψη, αποφασίσαμε ότι προτιμάμε να το επισκευάσουμε παρά να αγοράσουμε κάτι πιο νέο, ακόμα και αν το κοστολόγιο ήταν μεγαλύτερο, που δεν ήταν! Οι λόγοι προαναφέρθηκαν στην εισαγωγή και επίσης από πλευράς εργασιών είναι μια καλή διασκέδαση και έξοδος από την καθημερινότητα...

Ο αρχικός στόχος ήταν να το φέρουμε σε μια πολύ καλή κατάσταση για τις διακοπές του 2015 και σιγά σιγά να το βελτιώνουμε σύμφωνα με τις απαιτήσεις μας. Οι εμφανείς ζημιές του ήταν ότι το πάτωμα είχει σαπίσει και έχριζε αντικατάστασης. Επίσης κολλημένα ταμπούρα, αλλαγή στα αμορτισέρ και σίγουρα έλεγχο στα κυκλώματα υγραερίου, νερού και ρεύματος. Αλλαγή σε μαξιλάρια, κουρτίνες και σίτες.

Το πρώτο βήμα, ακόμα και ΠΡΙΝ την απόφαση για επισκευή ήταν ένας προυπολογισμός σχετικά με το κόστος επισκευής. Το τροχόσπιτο το αναλάβαμε εξ'ολοκλήρου μόνοι μας και το μόνο που πήγε σε μηχανουργείο ήταν τα ταμπούρα. 'Ολες οι υπόλοιπες εργασίες έγιναν επιτόπου.

Προυπολογισμός.

Πάτωμα: 230€
3 φύλλα μπετοφόρμ 20άρι: 100€ Κόλλες στεγανοποίησης: 20€ PVC 3mm: 70€ Κόλλα PVC: 20€ Βίδες: 5€ Πίσσα: 15€

Αμορτισέρ: 100€

Λάμπες led: 50€ (ebay)

Πανιά κουρτίνες: 20€ - Πανιά μαξιλάρια: 150€ - Φρένα: 60€ - Λάστιχα: 100€ - Σίτες για θυρίδες οροφής: 10€
Συνολικά, για όσα γνωρίζαμε ότι δεδομένα ήθελαν αντικατάσταση, έχουμε: 720€.

Με μία αυθαίρετη  προσαύξηση της τάξης του 40% που θεωρήσαμε ασφαλή, για τα βασικά ώστε να κινηθεί με ασφάλεια ξανά, θα χρειαζόμασταν 1000€.  

tabbert6Στο «ταξίδι» αυτό, είχαμε σημαντική βοήθεια από τις γνώσεις μελών του forum: taxidiarides.gr, χωρίς τους οποίους το αποτέλεσμα θα ήταν από δύσκολο έως ακατόρθωτο.

tabbert7Η αρχή είναι η μισή δουλειά λένε! Μετά από το ξύλωμα με προσοχή όλων των εσωτερικών μερών θα μπορούσαμε να εκτιμήσουμε καλύτερα τις ζημιές που είχε αφήσει ο χρόνος, η χρήση και η μη χρήση, πάνω του.

tabbert8Πολύ καλύτερα από ότι τα περιμέναμε τα πράγματα, σχετικά εύκολο το ξύλωμα, κάποιες βίδες μας παίδεψαν επειδή είχαν φαγωμένα κεφάλια και κάποιες άλλες επειδή ήταν σάπιες. Το ψυγείο δούλευε κανονικά αφού συνδέσαμε 220v και ξεχάσαμε το διακόπτη ανοιχτό οπότε και κρύωσε! Επρέπε βέβαια να γίνει μια υποτυπώδης συντήρηση μιας και το είχαμε έξω πριν το ξαναβάλουμε στη θέση του.

tabbert9Το πάτωμα στο κέντρο έχει "κάτσει" από τη χρήση. Στο μπάνιο, στο ντουλαπάκι της κουζίνας, στη σόμπα, στο ψυγείο, κάτω από τα κρεβάτια είναι πολύ σκληρό.  Μπροστά από τη σόμπα έχει ξεφτίσει. Μπροστά, πέρα ως πέρα θέλει σίγουρα αλλαγή αφού έχει 4 βίδες που πιάνει στο σασί και πρακτικά είναι στον αέρα. Αριστερά πριν το μπάνιο και προς τα μπρος είχε γίνει επισκευή λανθασμένη και tabbert10το πόδι είναι έτοιμο να μας.. επισκεφθεί στην καμπίνα! Πίσω, πάλι προς το αριστερό πόδι έχει σάπιο που θέλει αλλαγή και πέρα ως πέρα απλά έχει μαύρο χωρίς να είναι μαλακό. Περιμετρικά είναι παντού σκληρό εκτός από 5 πόντους μπροστά κάτω κάτω. Από κάτω δεν δείχνει πουθενά φούσκωματα. Κατά το ξήλωμα έγιναν ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ζημιές και αυτές επειδή δεν υπήρχε λύση (έσπασαν κάποια λεπτά ξύλα σε 2 σημεία μη εμφανή τα οποία και θα αντικατασταθούν...

tabbert11Μόλις βγήκαν τα 2 αμορτισέρ (κάποτε ήταν αμορτισέρ), το αμορτισέρ του φρένου (χούφτας) και τα φερμουίτ των φρένων. To σασί είναι της AL-KO. Το ταμπελάκι λέει 560κιλά και 700κιλά γεμάτο. Επιλέχθηκαν τα πράσινα αμορτισέρ της AL-KO.  

Έχοντας τα κατάλληλα εργαλεία, βασικές τεχνικές γνώσεις, ροπή προς το: "ὁ,τι δεν λύνει κόβεται και ό,τι δεν κόβεται, σπάει, ένα καλό φιλαράκι που να πιάνουν τα χέρια του, οι εργασίες αποκατάστασης είναι πιο πολύ εκπαιδευτικές παρά κουραστικές.. Όπως ξαναείπα, έγιναν δύο μικροζημιές σε ξύλα μη εμφανή, τα οποία και θα φτιαχτούν...

tabbert12Να προειδοποιήσω πως στις εικόνες που ακολουθούν περιέχονται σκηνές βίας και πάθους οπότε παρακαλείσθε να απομακρύνετε μικρά παιδιά και ευπαθείς ομάδες... Μαζέψαμε τα απαραίτητα εργαλεία (ίσως και κάμποσα παραπάνω για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο), μπόλικη όρεξη, σημειώσεις και καφέ και αρχίσαμε... Ταυτόχρονα περάστηκαν πίσσα τα νέα ξύλα που θα χρησιμοποιούνταν στο νέο πάτωμα.

Το εύκολο κομμάτι και άσχετο με τη ζημιά του πατώματος ήταν η επαναφορά των ζαντών και λοιπών μεταλικών μερών σε καλή κατάσταση αφού επιφανειακά είχαν σκουριάσει.  

tabbert13Σχετικά με το πάτωμα:  Όπου είχε σάπια αφαιρέθηκαν (δυστυχώς είχε ζημιά σε όλη τη "μούρη" και πάνω από τα εμπρός πόδια και έπρεπε να αφαιρεθεί. Το σχέδιο ήταν να αντικατασταθεί από κάτω το ξύλο όπου χρειάζεται και από πάνω σε όσα σημεία είχαν εμφανή σημάδια από νερό (παρότι ξερά πλέον) όπως tabbert16επίσης και τα φελιζόλ που είχαν "κάτσει" ή φαγωθεί από το πάτημα. Τέλος από πάνω έπεσε ένα ενιαίο πάτωμα 12mm σε 3φύλλα για να δέσει με το παλιό και ανακατασκευασμένο πάτωμα. Και πάνω από το 12άρι θα μπεί pvc ρολό 2,5mm. Kάποια ξύλα παρόλο που από πάνω φαίνονταν "ποτισμένα", ήταν καθαρά και στεγνά χωρίς καν να έχουν ποτίσει νερό. Στη φωτό φαίνονται κάποια από τα σάπια που βγάλαμε και από τις 2 πλευρές.

tabbert17Τακάραμε τη μούρη για να ανταπεξέλθει στο βάρος που δεν πατούσε πλέον στο σασί και αφαιρέσαμε τα σάπια από μπροστά. Επί τη ευκαιρία περάστηκε με μίνιον η βάση του πατώματος στο σασί αφού δεν θα είχαμε τη δυνατότητα να το κάνουμε αργότερα. Ρίξαμε 3 περισσότερα δοκάρια από πλευρά σε πλευρά για να δέσει καλύτερα όλη η κατασκευή αφού δεν υπήρχαν καθόλου. Επίσης ρίξαμε και tabbert18κάθετα δοκαράκια με "αυτιά" σαν αυτό της φωτογραφίας, και για να δέσουν τα οριζόντια μεταξύ τους αλλά και για καλύτερη κατανομή του βάρους από το πάτημα. Όλα πισσώθηκαν και αντικαταστάθηκαν τα φελιζολ. Το ίδιο έγινε και στη μέση του τροχόσπιτου όπου και προστέθηκαν δοκάρια για να ενισχυθεί το πάτωμα εκεί που πάσχουν πολλά τροχόσπιτα από τη συνεχή κίνηση...

tabbert20Όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, τα δοκαράκια κόπηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε τα πάνω «θηλύκωσαν» στα κάτω, κολλήθηκαν και βιδώθηκαν. Μπροστά, εκεί που βιδώνει το πάτωμα με τις μπροστά βάσεις του σασί, τα δοκάρια είναι 3 συνεχόμενα από άκρη σε άκρη, τα οποία μετά έγιναν «σάντουιτς» τόσο με το κάτω όσο και με το πάνω ξύλο του πατώματος. Ο λόγος που πισσώθηκαν όλα τα ξύλα, είναι για να μην κρατήσουν υγρασία και να γίνουν όσο πιο υδρόφοβα μπορούσαμε σε λογικά πλαίσια για την εφαρμογή μας.

tabbert21Εδώ που τα δοκαράκια φαίνονται να έχουν μπει «άτακτα» χωρίς λόγο, είναι ακριβώς εκεί που πατάει το μπροστά δεξί πόδι του τροχόσπιτου και θέλαμε να μοιράζονται ο δυνάμεις καλύτερα, αλλά να μπορεί να απορροφά κραδασμούς χωρίς να ανοίξει στο μέλλον, ούτε να βαρύνει πολύ το τροχόσπιτο και γι' αυτό δεν επιλέχθηκε ένα μασίφ κομμάτι ξύλου.

tabbert22Πάνω από τα φελιζόλ ρίξαμε τα κόντρα πλακέ θαλάσσης πάχους 8 χιλιοστών που ήταν πισσωμένα ήδη από κάτω ενώ πισσώθηκαν και από πάνω μετά.

Στο πίσω μέρος του τροχόσπιτου οι ζημιές ήταν ελάχιστες και δεν χρειάστηκε να κοπεί το πάτωμα τόσο εκτεταμένα παρά μόνο στην πίσω αριστερή γωνία. Αλλάχτηκαν τα φελιζόλ όπου είχαν ταλαιπωρηθεί, έπεσαν 8 χιλιοστά κόντρα tabbert26πλακέ από πάνω, πισώθηκαν και επόμενο βήμα ήταν να ρίξουμε άκομα 3 φύλλα κόντρα πλακέ 12 χιλιωστών από πάνω, να βιδωθούν όλα μαζί ώστε να γίνουν ένα σώμα.  

Παραπάνω φαίνεται και η νέα σωλήνα πόσιμου νερού που πέρασε μέσα από το «σάντουιτς» του πατώματος αντικαθιστώντας την εργαστασιακή. Κόστος ... 0,40€ το μέτρο.  

tabbert31Περιμετρικά βιδώθηκαν τα πλαϊνά (τοίχοι) πάνω στα δοκάρια και οι βίδες περάστηκαν με sikaflex τόσο στο σπείρωμά τους όσο και στα κεφάλια τους για αδιαβροχοποίηση. Αυτό έγινε σε όλη την περίμετρο του τροχοσπίτου ενώ αλλάχτηκαν οι βίδες κατά ομάδες ώστε να μην χαθεί το ζύγισμα και η ευθεία του κουβούκλιου. Στο τέλος από πάνω βιδώθηκαν αλουμινένιες γωνιές με βίδες και στο πλάϊ αλλά και από κάτω για μεγαλύτερη ενίσχυση και καλύτερη εμφάνιση. Ξύθηκε και βάφτηκε με μίνιο όλο το σασί (όπου δεν ήταν γαλβανιζέ).

tabbert33Οι βίδες έχουν αντικατασταθεί με νέες ανοξείδωτες με μπομπέ κεφάλια. Ταυτόχρονα, αφού καθαρίστηκε καλά εξωτερικά το κουβούκλιο, μασκαρίστηκε με ταινία και βάφτηκε με ακρυλικό σπρέι φανοποιείας.

tabbert34Αφού στέγνωσε μέσα η πίσσα, από πάνω κολλήθηκε pvc ρολό πατώματος του 2,5 χιλιοστού χωρίς καμία ένωση-κόψιμο για καλύτερη αδιαβροχοποίηση. Μετά τα + 12 χιλιοστά του κόντρα πλακέ και το 2,5 χιλιοστό του ρολού pvc, οι εσωτερικοί «τοίχοι» (μπάνιο, ντουλάπα κλπ) έπρεπε να κοπούν από την κάτω πλευρά τους 14,5mm ώστε όλα να κουμπώσουν σωστά τη θέση τους. Αυτό είχε ως θετικό ότι όπου το ξύλο τους είχε ταλαιπωρηθεί κάτω-κάτω προς το πάτωμα, κόπηκε και πλέον δεν φαίνεται σχεδόν τίποτα!

tabbert38Αντικαταστάθηκε και η τσόχα χαμηλά κοντά στο πάτωμα, σε ό,τι χρώμα βρήκαμε πιο κοντινό στο εργοστασιακό. Αν δεν την είδατε στην ακριβώς από πάνω φωτογραφία, τότε κάναμε καλή δουλειά!

Είπαμε ότι κάθε 3ήμερο δουλειάς ήταν αρκετά κουραστικό;

tabbert47Μετά τη μικρή siesta μας, ετοιμάστηκε η τρύπα για την έξοδο της ντουζιέρας αλλά και η τρύπα για την τάπα πλήρωσης νερού προς το 40λιτρο δοχείο μας. Οπουδήποτε ανοίχτηκαν τρύπες πέρασαν 3 χέρια πίσσα για καλύτερη στεγανότητα ενώ ενισχύθηκε το πάτωμα στο σημείο στο οποίο θα πατήσει το δοχείο του νερού.

tabbert50Επιλέχθηκε τάπα με κλειδαριά βέβαια! Στο τέλος όλες οι σωληνώσεις είναι προσβάσιμες κάτω από το - ανοιγόμενο πλέον - κάτω ράφι της ντουλάπας και πίσω από το διαχωριστικό της πλάτης της σόμπας. Έγινε ένα ταφ ώστε μέσα στην αποχέτευση να καταλήγουν και τα νερά από την υπερχείλιση της τάπας πλήρωσης νερού.

tabbert53Κάπου εδώ είχαμε παραλάβει και το νέο αμορτισέρ που μπαίνει στη χούφτα του φρένου για να κάνει πιο ομαλή τη λειτουργία κατά το φρενάρισμα. Αυτό το αμορτισέρ έχει σημαντική λειτουργία οπότε έπρεπε να  είμαστε ακριβείς στην περιγραφή του και να βρούμε κάποιο καλής ποιότητας (επιλέξαμε το γνήσιο).

tabbert57Ταυτόχρονα προετοιμάσαμε τα αυτοκόλλητα που θα ανανέωναν την εμφάνισή του τροχόσπιτου με κάποιες καλλιτεχνικές πινελιές και με κάποιες αλλαγές στο μυαλό μας, όπως για παράδειγμα ο διακόπτης του νέου θερμοστάτη των ανεμιστήρων που θα φροντίζουν την ψήξη της σερπαντίνας του ψυγείου. Θέλαμε όλα να ενσωματωθούν χωρίς να ανοίξουν μετά ξανά δουλειές, ενώ το στυλ να είναι παιχνιδιάρικο και καινούργιο αλλά με σαφείς αναφορές στον παλιό χαρακτήρα του.

tabbert67Σχετικά με τα ανεμιστηράκια, υπήρχαν ήδη 3 τεμάχια των 12cm έκαστο με 0,26Α ρεύμα κατανάλωση από κουτί υπολογιστή καλής μάρκας και είναι πρακτικά αθόρυβα. Αεραγωγούς είχε ήδη στο πάτωμα για να μπαίνει δροσερός αέρας και η έξοδος θα γίνεται από τις ήδη υπάρχουσες γρίλλιες πίσω από το ψυγείο. Δηλαδή τραβάει κρύο αέρα από κάτω και τον διώχνει από πίσω, ψύχωντας τη σερπαντίνα του ψυγείου.

Ο ηλεκτρονικός θερμοστάτης 12 βόλτ, κόστισε περίπου 14€ από το ebay.  

tabbert64Μαζί παρήγγειλα και σταθεροποιημένο τροφοδοτικό από 220 σε 12v με 5Α παροχή (περίπου 60watt σε ωμικό φορτίο). Η ηλεκτρική εγκατάσταση του τροχόσπιτου έχει 2 ξεχωριστά κυκλώματα που δεν συνδέονται πουθενά μεταξύ τους. Με τον μετασχηματιστή θα μπορούν να δουλεύουν ο θερμοστάτης, τα ανεμιστηράκια του ψυγείου και οι 2 πρίζες usb ακόμα και με 220volt.  

tabbert76Το κύκλωμα των 12v  έγινε με 13pin πρίζα που τραβάει από το αυτοκίνητο (με 15€ αγοράσαμε 1 πρίζα για το τροχόσπιτο, 1 πρίζα της πλευράς του αυτοκινήτου και 1 αντάπτορα από 7πινη σε 13πινη πρίζα). O αντάπτορας είναι για να μπορεί το τροχόσπιτο να τροφοδοτηθεί από αυτοκίνητο με 7πινη πρίζα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

tabbert77Οι καλωδιώσεις έχουν μπεί όλες στα εργοστασιακά καναλάκια και σε νέα όπου δεν είχε.

Επίσης "πλατύναμε" το μικρό κρεβάτι κατά 6 εκατοστά. Φαίνεται άλλωστε από τα παλιά σημάδια του τοίχου.. Επίσης κάναμε να ανοίγει και το μισό κομμάτι, που για άγνωστο λόγο οι Γερμανοί είχαν κάνει σταθερό. Εδώ φαίνεται και ο νέος σκελετός που του φτιάξαμε και οι μεντεσέδες για να ανοίγει (με τέτοιο τρόπο που να μη το ενοχλεί η κλίση της "μούρης" του τροχόσπιτου).

tabbert79Μετά την τοποθέτηση όλων των εσωτερικών τοίχων, κρεβατιών κλπ, σειρά είχε η ντουζιέρα της οποίας οι «τοίχοι» επενδύθηκαν με pvc κολλημένο με βενζινόκολλα στην τσόχα που είχε εργοστασιακά ο «τοίχος». Το pvc καταλήγει μέσα στη ντουζιέρα ενώ στο ταβάνι βιδώθηκε και μια ράγα για την κουρτίνα του μπάνιου.  

tabbert80Εξωτερικά στο αμάξωμα, για να μην καταλήγουν οι λάσπες και τα νερά του δρόμου, μέσω των τροχών κάτω από το πάτωμα και μαζεύει υγρασία το πάτωμα, αγοράστηκε ρολό pvc και κατασκευάστηκαν 2 λασπωτήρες. Το pvc κόπηκε στο ανάλογο πλάτος και με πριτσίνια πιάστηκε σε αλουμινογωνιά η οποία με τη σειρά της βιδώθηκε στο πάτωμα από την έξω πλευρά.  

tabbert99Μπήκαν νέα ανακλαστικά με πριτσίνια, όπου υπήρχαν ήδη τρύπες, ενώ όπου δεν είχε τρύπες κολλήθηκαν με sikaflex. Τα φώτα πίσω απέκτησαν καινούργιες λάμπες led, ενώ τα φώτα όγκου (πλαϊνά) που είχαν καταστραφεί αντικαταστάθηκαν με νέα και πάλι με led λάμπες. Όλες οι λάμπες αγοράστηκαν από ebay και δουλεύουν απροβλημάτιστα τα τελευταία 5 έτη.

tabbert86Στην αριστερή φωτογραφία πάνω, φαίνεται μέση και το νέο ποδαράκι για τη λάμπα του αριστερού φλας. Μας κόστισε περίπου 2,5 ώρες για να γίνει όπως έπρεπε.  Ένα ακόμα πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν ότι οι λάμπες που ήρθαν για τα φώτα όγκου, ήταν λίγο μικρότερες σε πλάτος οπότε δεν θα πατούσαν σωστά στα μεταλλικά ποδαράκια. Έτσι φέραμε το μεταλλάκι πιο μπροστά στο πλαστικό, περάστηκε σιλικόνη και πλέον εφάπτεται τέλεια. Εδώ φαίνεται το φαναράκι βιδωμένο και κολλημένο με σιλικόνη.

tabbert122Δεν μας ενθουσίασε το σχήμα των νέων φαναριών όγκου αλλά τα ίδια με τα εργοστασιακά από τη hella είχαν 14€ το κομμάτι ενώ με 20€ αγοράσαμε και τα 4 κινέζικα καινούργια.

Eπειδή σε μερικά χρόνια σίγουρα δεν θα θυμόμασταν τα καλώδια και τις συνδέσεις τους, φτιάχτηκε ένα εύκολο διάγραμμα ρευμάτων και κολλήθηκε στο εσωτερικό της πόρτας κάτω από το νεροχύτη της κουζίνας.

tabbert128Τα νούμερα (π.χ.:16Χ1) είναι αριθμός αγωγών και διατομή. (16 καλώδια από 1mm2). Ξεκινούν από την πρίζα του τροχόσπιτου που συνδέεται στο αυτοκίνητο και πηγαίνουν σε δύο κουτιά. Στο ένα κουτί συνδέονται όλα τα φώτα θέσεως, όγκου, φρένα, φλας και στο οποίο έχουν προβλεφθεί και αναμονές για το μέλλον. Στο άλλο κουτί είναι οι συνδέσεις από την ασφαλειοθήκη των 12 volt που περιλαμβάνει ασφάλειες για τα 12v που έρχονται απ' ευθείας από το tabbert132αυτοκίνητο, από τον μετασχηματιστή των 220volt, τα διακοπτόμενα 12volt του διακόπτη του αυτοκινήτου, την αντλία νερού, το ψυγείο και τις πρίζες usb που προστέθηκαν για κάθε κρεβάτι, είτε για φόρτιση συσκευών είτε για φωτισμό.  Σε κάθε κουτί υπάρχει το αντίστοιχο αυτοκόλλητο που περιλαμβάνει τις συνδέσεις εντός του κουτιού. Μέσω συνδεσμολογίας, μπορεί ταυτόχρονα να συνδεθεί 12 και 220 volt χωρίς να δημιουργηθεί κανένα απολύτως πρόβλημα.

tabbert127Στο τελευταίο κουτί καταλήγει η κάμερα που έχει τοποθετηθεί πίσω από το τροχόσπιτο και λειτουργεί σαν «καθρέφτης» αφού φτάνει μέσω της πρίζας του αυτοκινήτου στο ταμπλό σε κατάλληλη οθόνη. Η εν λόγω κάμερα έχει και υπέρυθρη λειτουργία για τη νύχτα ενώ εξυπηρετεί όταν οδηγείς βλέποντας πίσω από το μεγάλο όγκο του τροχοσπίτου. Τοποθετήθηκε ακριβώς στη μαύρη ρίγα ώστε να μην τραβάει το μάτι.

Σειρά είχαν τα πλαϊνά φτεράκια των τροχών και η ποδιά στο μπροστά μέρος. Έπρεπε να επισκευάσουμε τα σπασίματά τους και να ανανεώσουμε το χρώμα τους.

tabbert124Σειρά είχαν τα αυτοκόλλητα όπου χρειαζόταν να «κρυφτεί» το ταλαιπωρημένο εργαστασιακό ξύλο. Για την πόρτα, επειδή ήθελε πολλή δουλειά για να ξαναέρθει στα εργοστασιακά επίπεδα η σαγρέ ξεφτισμένη μπογιά της, επιλέχθηκε ένα αυτοκόλλητο με ένα σλόγκαν που μας ταίριαζε.

Στο πάνω αριστερό μέρος της δεξιάς φωτογραφίας φαίνεται και το ένα από τα δύο πριζάκι usb. Έτσι μπορούμε κάπου που δεν έχει φωτισμό να βάλουμε ένα μικρό λεντάκι να φωτίζει το σκαλοπάτι της εισόδου. Πάνω στο αυτοκόλλητο με τις ημερομηνίες κολλάμε αυτοκόλλητες φωτογραφίες από περασμένες διακοπές. Το 2021 θα τοποθετηθεί στο μέσα μέρος της ντουλάπας.

tabbert121Μέσα, μπήκαν και οι νέες κουρτίνες. (Χοντρό πανί με κόστος 1,60€/m2) και οι επενδύσεις των μαξιλαριών.

Μικρή αλλά σημαντική πινελιά ο κολλημένος συνθετικός χλοοτάπητας πάνω στο σκαλοπατάκι της εισόδου. Μπαίνοντας σκουπίζουμε τα πόδια μας σαν σε χαλάκι οπότε δεν περνάνε πετραδάκια και σκόνες στο εσωτερικό.  

tabbert109Τα φρένα έπρεπε να ανανεωθούν οπότε τοποθετήθηκαν νέες επιφάνειες τριβής (φερμουίτ) και αλλάχτηκαν και τα ρουλεμάν των τροχών. Επίσης τορνίραμε ελαφρώς και ζυγίστηκαν τα ταμπούρα. 20€ ο τόρνος και 26€ ρουλεμάν και γράσο.

Ανανεώσαμε και τη σόμπα με μαύρο χρώμα υψηλής θερμοκρασίας. Λεπτομέρεια το σηματάκι της.

tabbert135Κάπου εδώ το βασικό μέρος της ανακατασκευής έφτασε στο τέλος του! Συνολικά χρειαστήκαμε περίπου 20 ημέρες μελέτης και 50 ημέρες εργασιών από 3 άτομα. Τόσο τα δικά μας συναισθήματα όσο και των γονιών μας που το είδαν ξανά στο δρόμο είναι απερίγραπτα.  

Στις πρώτες του διακοπές, το τροχόσπιτο διύνησε περίπου 1000 χιλιόμετρα χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Έκτοτε έχει γυρίσει αρκετά μέρη ανά την Ελλάδα και ελπίζουμε να γυρίσει ακόμα περισσότερα σε όλο τον κόσμο.  

tabbert43Συνολικά, το κόστος έφτασε περίπου 1500€, από τα οποία τα 800€ ήταν απαραίτητα για την επανακυκλοφορία του. Τα υπόλοιπα 700€ ήταν "λούσα", καλύματα, κουρτίνες και άλλα gadget ή διευκολύνσεις.

Tην επόμενη χρονιά τοποθετήθηκε ντουζιέρα 12volt και φωτοβολταϊκό πάνελ των 80Wp με συνολικό κόστος <120€.

tabbert133Η παρουσίαση του Φ/Β γίνεται μετά τα χαρακτηριστικά του τροχόσπιτου και κάποιες φωτογραφίες του ΠΡΙΝ και του ΜΕΤΑ.

Σύνοψη χαρακτηριστικών: Μάρκα: Tabbert  Μοντέλο: Wind LL 380TN Χρονολογία Παραγωγής: 1982
Διαστάσεις: 3.87 Μ Χ 2.10 Π Χ 2.50 Υ (μέτρα) Βάρος κενό: 580 κιλά Βάρος μέγιστο: 750 κιλά
tabbert134Χαρακτηριστικά ανακατασκευής: ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΑ Νέο κύκλωμα ηλεκτρικών ρυμούλκησης με πρίζα 13 πόλων Φωτοβολταική εγκατάσταση ισχύος 80Wp με αναμονή για ένα ακόμα πάνελ των 150Wp. Συνολικά 230Wp~600-1100 Wh Νέα ασφαλειοθήκη για παροχές 12volt εντός του τροχοσπίτου Βοηθητικός μετασχηματιστής 220v - 12v για μόνιμη λειτουργία όλων των συσκευών 2 ξεχωριστά κυκλώματα για 12 και 220 volt Ξεχωριστά κυκλώματα εσωτερικού φωτισμού για 12 και 220 volt 3 ρευματοδότες 220 volt 2 διπλές πρίζες usb (1 για κάθε κρεβάτι) Λάμπες led σε όλο το κύκλωμα φωτισμού Λάμπες led σε όλο το κύκλωμα σηματοδότησης Κάμερα οπίσθιας παρατήρησης.

tabbert136ΥΔΡΑΥΛΙΚΑ Δοχείο 45 λίτρων πόσιμου νερού Τάπα πλήρωσης νερού Βάνα αποστράγγισης δοχείου νερού Αποχέτευση σε ένα σημείο για όλα τα ακάθαρτα νερά Ντουζιέρα 60 Χ 60  
ΛΟΙΠΑ Χούφτα stabilizer AK300 Νέα ανακλαστικά σώματα Νέα αμορτισέρ κατασκευάστριας εταιρίας Nέα σχεδίαση στο άνοιγμα στα ντουλάπια των κρεβατιών Εξτρα ράφι ντουλάπας Ανοιγόμενος πάτος ντουλάπας Λασπωτήρες pvc
 
tabbert90Επιλέχθηκε ένα πάνελ 80wp 12v στα 80€. Αντίστοιχα επιλέχθηκε ρυθμιστής 30Α περίπου 12€ από το ebay, με σκοπό να προσθέσουμε κι άλλα πάνελ στην εγκατάσταση. Ο ρυθμιστής ενώνει τα πάνελ, με τις μπαταρίες και επιβλέπει τη μπαταρία ώστε να σταματήσει να "δίνει" ρεύμα για να μην την αδειάσει, όπως επίσης και πότε θα σταματήσει το πάνελ να δίνει τάση στην μπαταρία μην την καταστρέψει. Εκεί συνδέονται και τα 12volt φορτία μας. H μπαταρία έχει ένα κόστος των 100€ αλλά προσωρινά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια παλιά αυτοκινήτου. Επίσης ένα inverter τροποποιημένου ημίτονου, μετατρέπει την τάση από 12 volt σε 220 volt και συνδέεται μετά τον ρυθμιστή και «πάνω» στη μπαταρία.

tabbert89Ο ρυθμιστής τοποθετήθηκε από την πλευρά του διπλού κρεβατιού ψηλά και κάτω από τα ντουλάπια και με αυτό τον τρόπο μπορούμε να επιβλέψουμε την κατάσταση των Φ/Β μας αλλά και να χρησιμοποιήσουμε τις δύο θύρες usb του.

Το πάνελ τοποθετήθηκε στη μια πλευρά, αφήνοντας αρκετό χώρο για 2-3 ακόμα πάνελ αν θέλουμε να μεγαλώσουμε την αυτονομία μας. Δεδομένων των μικρών καταναλώσεων των led λαμπτήρων εσωτερικά και των μικρών αντλιών νερού του ντουζ και των νιπτήρων, ήδη έχουμε μια καλή αυτονομία η οποία θα βελτιωθεί προσθέτοντας άλλο ένα πάνελ 150Wp και ίσως και ένα ακόμα 150-200Wp.  

tabbert3Μπροστά από το πάνελ τοποθετήθηκε ένα κομμάτι από το περιμετρικό αλουμίνιο που είχε περισσέψει, για να εκτρέπει τον αέρα πάνω από το πάνελ κατά την κίνηση του τροχοσπίτου ώστε να μην λειτουργεί σαν «φτερό» και δημιουργεί δυνάμεις στην οροφή.

tabbert69Αναλυτικότερη συνδεσμολογία της φωτοβολταϊκής εγκατάστασης:

Η 12βολτη ντουζιέρα παίρνει νερό από το 40λιτρο δοχείο νερού αλλά μπορεί να πάρει και από ένα αυτόνομο 20λιτρο που έχει τοποθετηθεί στο μπάνιο για αυτό το σκοπό.

Και μια λίστα από κάποια από τα εξαρτήματα που χρησιμοποιήθηκαν για την ανακατασκευή:

tabbert112Ένα τροχόσπιτο μπορεί - και πρέπει κατ’ εμάς - να προσαρμόζεται στις ανάγκες των ιδιοκτητών του και να κάνει τη ζωή τους ευκολότερη και ομορφότερη. Έτσι κι εμείς δεν σταματάμε να το βελτιώνουμε, να αλλάζουμε μικρά ή και πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του ώστε να το κάνουμε πιο ασφαλές, πιο χρηστικό, και πιο όμορφο.  

Σας ευχόμαστε, ΟΜΟΡΦΑ ΤΑΞΙΔΙΑ!

Σχόλιο "Camper Life".

Το άρθρο που μόλις διαβάσατε το έστειλε ένας αναγνώστης του διαδικτυακού περιοδικού μου, ο ηλεκτρολόγος μηχανικός Κώστας Τσώλης. Να προσθέσω εδώ ότι ο Κώστας έστειλε αυτό το άρθρο ενώ βρισκόταν στον Ατλαντικό ωκεανό, ανοικτά των ακτών της Δυτικής Αφρικής.

Πρόκειται, χωρίς αμφιβολία, για ένα "μεταπτυχιακό" στην ανακατασκευή ενός τροχόσπιτου ηλικίας 40 περίπου ετών, συνοδευόμενο από 138 συνολικώς φωτογραφίες! Δυστυχώς, όσο και αν προσπάθησα να τις δημοσιεύσω όλες, αυτό στάθηκε αδύνατον γιατί η πλατφόρμα του Joomla επάνω στην οποία είναι "κτισμένο" το "Camper Life", δεν επιτρέπει τέτοιες "υπερβολές". Επέλεξα λοιπόν από τις 138 φωτογραφίες τις 51, αυτές που θεώρησα ότι ήταν οι πλέον χαρακτηριστικές και αντιπροσωπευτικές.

Ευχαριστώ πολύ τον φίλο Κώστα, του εύχομαι καλές θάλασσες και σύντομα να τα πούμε από κοντά.

Ιωσήφ Παπαδόπουλος