Rib and Sea

Το σωσίβιο, το quick stop και η ζώνη σώζουν ζωές

Περί Αποστολών αγάπης και μη κερδοσκοπικών σωματείων και εταιρειών.

Γράφει, μειδιών κάτω απ' τα μουστάκια του, ο Ιωσήφ Παπαδόπουλος.

iosifportrait2Εντάξει, είπαμε ρε παιδιά να βοηθάτε τα μικρά νησιά του Αιγαίου και τους κατοίκους τους με παροχή δωρεάν ιατρικών εξετάσεων και ειδών πρώτης ανάγκης, όχι όμως κι' έτσι! Κι' εδώ ο καυγάς για το "πάπλωμα" και την καρέκλα;

Ο λόγος για μια χούφτα μη κερδοσκοπικούς συλλόγους, οργανώσεις και εταιρείες που προσφέρουν κατά καιρούς τη βοήθειά τους στους ακρίτες του Αιγαίου, αλλά και στους... συμμετέχοντες, χάρις στις προσφορές διαφόρων εταιρειών, σε είδη ή μετρητά. Εταιρείες οι οποίες ωφελούνται, εμμέσως πλην σαφώς, από την προβολή τους στα μέσα έντυπης, διαδικτυακής ή τηλεοπτικής μαζικής ενημέρωσης που καλύπτουν αυτές τις αποστολές "αγάπης" και "ανιδιοτελούς" ενδιαφέροντος.

Προσφάτως πάντως έπεσε μεγάλη φαγωμάρα μεταξύ δύο τέτοιων μη κερδοσκοπικών εταιρειών, μέλη των οποίων είναι ιδιοκτήτες φουσκωτών σκαφών. Η φαγωμάρα μεταξύ των δύο μη κερδοσκοπικών εταιρειών προέκυψε επειδή η δεύτερη έθεσε βέτο ώστε να μην επιτραπεί τις ίδιες ημερομηνίες η επίσκεψη της πρώτης στο ίδιο νησί του ανατολικού Αιγαίου, το οποίο επρόκειτο να επισκεφτούν τα μέλη της! Σημειωτέον δε ότι αυτές οι δύο μη κερδοσκοπικές εταιρείες ήταν στο παρελθόν... μία! Το κυνήγι της καρέκλας όμως και της προβολής οδήγησε στη διάσπαση και στη δημιουργία δεύτερης μη κερδοσκοπικής εταιρείας, που κι' αυτή με τη σειρά της διασπάστηκε στη συνέχεια με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί και... τρίτη!

Δεν θα διορθωθούμε ποτέ πια σ' αυτή τη χώρα, όπως φαίνεται. Και στο μυαλό μου έρχεται η πρόσφατη ατάκα της Δημάρχου Τήλου, η οποία με ενημέρωσε ότι η Ύπατη Αρμοστεία δεν επέτρεψε να γίνεται στην Τήλο η διαχείριση του προσφυγικού θέματος από τον Δήμο, τους κατοίκους του νησιού και τους Σύρους πρόσφυγες, αναγνωρίζοντας ως μοναδικούς διαχειριστές τέτοιων θεμάτων τις Μ.Κ.Ο.! Το γελοίον του πράγματος είναι ότι ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου κ. Μιλτιάδης Κλάπας, σε ομιλία του είχε διακηρύξει ότι επιθυμία της αριστερής κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση να πρωτοστατήσει στην ένταξη και την απασχόληση των προσφύγων και μεταναστών στις τοπικές κοινωνίες!

Κάποτε, όταν ξεκίνησαν αυτές οι αποστολές αγάπης στα μικρά και ξεχασμένα νησιά του Αιγαίου, όσοι συμμετείχαν σ' αυτές πλήρωναν από την τσέπη τους τα καύσιμα που κατανάλωναν οι κινητήρες των σκαφών τους, τα δε χρήματα των χορηγών κάλυπταν αποκλειστικώς και μόνο τις ανάγκες των νησιών και των κατοίκων τους. Οι αποστολές δηλαδή ήταν πραγματικά μη κερδοσκοπικές δράσεις για τα μέλη που συμμετείχαν, αν δεχθούμε πως είναι κέρδος να βολτάρεις στο Αιγαίο με τους χορηγούς να καλύπτουν το σοβαρό κόστος του καυσίμου. Η συμμετοχή μάλιστα σ' εκείνες τις πρώτες αποστολές ήταν ανοικτή για όλους. Και για να μην πουν κάποιοι ότι αοριστολογώ, θα αναφέρω τα παραδείγματα μερικών τέτοιων αποστολών που διοργάνωσε ο "Ναυτίλος" στον Άη Στράτη (2000 - 30 σκάφη), στην Κάσο (2003 - 72 σκάφη) και στο Καστελλόριζο (2004 - 55 σκάφη). Να σημειωθεί δε ότι όλα εκείνα τα ταξίδια, λόγω των μεγάλων αποστάσεων, μεταφράζονταν σε εκατοντάδες λίτρα καυσίμου για κάθε σκάφος, συνεπώς και ανάλογων χρηματικών ποσών για την προμήθειά τους.

Εδώ και μερικά χρόνια όμως, όσοι συμμετέχουν πια στις αποστολές αυτές παίρνουν (κατά κανόνα) τα καύσιμα από τους χορηγούς. Αυτό είχε σαν συνέπεια να μειωθεί δραματικά ο αριθμός των σκαφών, με αποτέλεσμα οι αποστολές αυτές να είναι πλέον "κλειστές" και να συμμετέχουν σ' αυτές τα ίδια και τα ίδια κατά κανόνα μέλη, με τα υπόλοιπα, που δεν διαθέτουν δεκάμετρα και διμήχανα σκάφη, να μη μπορούν (ή να μην τους επιτρέπεται) να συμμετάσχουν παρά μόνο σαν επιβάτες (εφ' όσον το πρωτόκολλο του σκάφους το επιτρέπει). Σαν "άλλοθι" βεβαίως γι' αυτόν τον αποκλεισμό, αυτοί που κινούν τα νήματα της διοργάνωσης αυτών των αποστολών επικαλούνται την ανομοιογένεια των σκαφών και, συνεπώς, την αδυναμία των μικρότερων να συμπλεύσουν με τα μεγαλύτερα! Θαρρείς δηλαδή και στην αποστολή αγάπης του 2003 στην Κάσο, επί παραδείγματι, όλα τα σκάφη ήταν πάνω από 10 μέτρα! Αν αναφέρω μάλιστα και την εμμονή που έχουν  κάποιοι αυτόκλητοι "θαλασσοπόροι", οι οποίοι αποφασίζουν πως η Αποστολή πρέπει να αναβληθεί γιατί προβλέπονται άνεμοι ισχύος... 5 μπωφόρ, τότε κάθε άλλη συζήτηση περιττεύει.

Θα πουν βεβαίως κάποιοι ότι οι εποχές άλλαξαν, η οικονομική κατάσταση είναι τραγική και δεν περισσεύουν πια χρήματα για καύσιμα. Αλήθεια είναι αυτό. Όπως είναι αλήθεια, ωστόσο, ότι τα σκάφη που συμμετέχουν σήμερα στις αποστολές είναι όλα διμήχανα και έχουν μήκος από 9 μέτρα και πάνω! Το γεγονός αυτό αναιρεί λοιπόν το όποιο "επιχείρημα" ότι η σημερινή οικονομική κατάσταση δεν επιτρέπει την κάλυψη των καυσίμων από τους συμμετέχοντες. Απλώς κάποιοι βρήκαν τον τρόπο να βολτάρουν στο Αιγαίο με χρήματα των χορηγών και να κάνουν συγχρόνως το "κομμάτι" τους ότι επιτελούν κοινωνικό έργο. Αν όμως τα χιλιάδες ευρώ που προσφέρουν στους συμμετέχοντες οι διαφημιζόμενες εταιρείες για την προμήθεια των καυσίμων διοχετεύονταν στα μη προνομιούχα νησιά του Αιγαίου και των κατοίκων τους δεν θα ήταν καλύτερα; Αυτό, στο κάτω κάτω, δεν θα δικαίωνε απολύτως τον τίτλο "αποστολές αγάπης";

Κάποιοι μάλιστα (δεν λέμε ονόματα αλλά ξέρουν αυτοί) λαμβάνοντας υπ' όψιν ότι το κόστος για την αγορά του καυσίμου καλύπτεται πλέον από τους χορηγούς, πούλησαν τα οκτάμετρα και εννιάμετρα σκάφη που είχαν και αγόρασαν καμπινάτα mega ribs μήκους πάνω από 10 μέτρα!

Φθάσαμε λοιπόν στο σημείο να ερίζουν σήμερα δύο μη κερδοσκοπικές εταιρείες για το ποια θα πάει πρώτη στο τάδε ή στο δείνα νησί ώστε να είναι συνεπείς απέναντι στον χορηγό που θα καταβάλλει αυτά που έχει συμφωνήσει να καταβάλλει! Αμ το άλλο, που κάθε μη κερδοσκοπική εταιρεία έχει "υιοθετήσει" συγκεκριμένα νησιά, με τα μέλη της να έχουν συνάψει φιλικές σχέσεις με τους τοπικούς άρχοντες και τις τοπικές κοινωνίες και να απολαμβάνουν διακοπών και άλλων, ενδεχομένως, διευκολύνσεων, πού να το βάλει κανείς;

Ας μη βγει κανείς να με αποκαλέσει "παράξενο", γιατί θα αναγκαστώ να αναφέρω ονόματα. Πολλές φορές "κρείττον του λαλείν το σιγάν" όταν δεν έχεις να πεις τίποτε.

Ιωσήφ Παπαδόπουλος