Μια σύντομη συζήτηση με τον διευθυντή πωλήσεων εξωτερικού της Hymer.
Κατά την διάρκεια της έκθεσης του Ντύσσελντορφ, είχα την ευκαιρία να συζητήσω με τον διευθυντή πωλήσεων εξωτερικού της Hymer κ. Mauro de Gasperi, ο οποίος με προθυμία απάντησε στις ερωτήσεις μου. Ευτυχώς ο κ. Mauro de Gasperi ήταν γνώστης της Αγγλικής γλώσσας, γιατί διαφορετικά αυτή η συνέντευξη δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί.
Ιωσήφ Παπαδόπουλος : Κύριε Gaspari τι θέση έχετε στην Hymer;
Mauro de Gasperi : Εργάζομαι ως διευθυντής πωλήσεων εξωτερικού από το 2002. Τα δεκαεπτά χρόνια που προηγήθηκαν εργάστηκα για την εταιρεία Knaus και είχα επίσης την θέση του διευθυντή πωλήσεων εξωτερικού.
Ι.Π. : Πότε ιδρύθηκε η Hymer;
M.D.G. : Ιδρύθηκε το 1957 και ξεκίνησε με την παραγωγή ενός μικρού τροχόσπιτου. Ιδρυτής της εταιρείας ήταν ο Erwin Hymer. Ο πατέρας του είχε ένα μικρό εργαστήριο όπου κατασκευάζονταν αγροτικά μηχανήματα. Το 1956 ο Erwin Hymer γνωρίστηκε με ένα μηχανικό, ονόματι Erich Bachen, και κατασκεύασαν μαζί ένα μικρό τροχόσπιτο, το ERIBA. Ήταν πρωτοπόροι βεβαίως για την εποχή εκείνη, καθώς δεν προϋπήρχε κάτι ανάλογο.
Στη συνέχεια διαπίστωσαν ότι υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον γι' αυτό το μικρό τροχόσπιτο και ο Erwin Hymer αποφάσισε να προχωρήσει στη βιομηχανική παραγωγή του. Η επιτυχία ήταν μεγάλη και έτσι, μετά από 6 περίπου χρόνια ο Erwin Hymer σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να τοποθετήσει το τροχόσπιτο αυτό στο σασσί ενός αυτοκινήτου Αγγλικής κατασκευής. Το όχημα εκείνο ήταν ο προάγγελος των σημερινών campers. Δεν κατάφερε όμως να κατασκευάσει παρά ελάχιστα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, γιατί ο Άγγλος κατασκευαστής του αυτοκινήτου πτώχευσε.
Αυτό δεν πτόησε τον Erwin Hymer ο οποίος άρχισε πλέον να τοποθετεί τα τροχόσπιτά του πάνω στο σασσί της Bedford. Επρόκειτο για την μετατροπή ενός μικρού φορτηγού (van) σε τροχόσπιτο, στο οποίο προσετέθη μια ανοιγόμενη οροφή. Αργότερα προχώρησε ακόμη πιο πολύ και οι κατασκευές του άρχισαν να μοιάζουν περισσότερο με τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα που βλέπουμε σήμερα γύρω μας. Χρησιμοποίησε τα σασσί των Mercedes στην αρχή, και αργότερα της Fiat.
Παράλληλα όμως μ' αυτά τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, συνεχιζόταν και η παραγωγή του μικρού τροχόσπιτου. Αργότερα το εργοστάσιο για την παραγωγή των τροχόσπιτων της Hymer εγκαταστάθηκε στην Αλσατία, στα σύνορα Γερμανίας Γαλλίας, ενώ στο κυρίως εργοστάσιο της Γερμανίας κατασκευάζονταν τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα. Στο εργοστάσιο αυτό απασχολούνται σήμερα πάνω από 1.000 άτομα και είναι σίγουρα ένα απ' τα μεγαλύτερα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σ' αυτή την περιοχή.
Πριν από δυόμισυ χρόνια κατασκευάστηκε ένα καινούργιο εργοστάσιο έκτασης 24.000 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο αποτελεί την πιο σύγχρονη μονάδα παραγωγής τροχόσπιτων και campers στην Ευρώπη.
Ι.Π. : Σε ποιο κομμάτι της αγοράς εστιάζονται περισσότερο οι πωλήσεις σας;
M.D.G. : Η Hymer φημίζεται περισσότερο για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτά της. Τα τροχόσπιτα αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό κομμάτι της εταιρείας αλλά, αν μιλήσουμε με αριθμούς, αυτά καταλαμβάνουν το ένα τρίτο μόνο της συνολικής παραγωγής. Τα δύο τρίτα της παραγωγής μας τα καλύπτουν τα αυτοκινούμενα.
Ι.Π. : Δεν έγινα ίσως κατανοητός. Εστίασα την ερώτησή μου στους πελάτες. Σε ποια κατηγορία πελατών, με άλλα λόγια, απευθύνεστε, δεδομένου ότι τα campers της Hymer δεν είναι τα φθηνότερα στην αγορά.
M.D.G. : Τα campers της Hymer είναι υψηλής ποιότητας. Η Γερμανική αγορά είναι τεράστια και η ζήτηση για αυτοκινούμενα τροχόσπιτα υψηλών προδιαγραφών είναι μεγάλη. Βεβαίως, εάν συγκρίνουμε την Hymer με άλλους κατασκευαστές αυτοκινούμενων τροχόσπιτων, θα δούμε ότι μέχρι και πριν από δύο χρόνια, που άρχισε η παγκόσμια οικονομική ύφεση, κατασκευάζαμε 7.000 περίπου αυτοκινούμενα ετησίως. Τώρα παράγουμε περί τα 4.500 αυτοκινούμενα.
Ι.Π. : Πού πιστεύετε ότι θα οδηγήσει η σημερινή δύσκολη οικονομική κατάσταση και με ποιο τρόπο νομίζετε ότι αυτή θα επηρεάσει τις πωλήσεις σας;
M.D.G. : Πιστεύω ότι τα χειρότερα πέρασαν για μας...
Ι.Π. : Δεν θα μπορούσα να πω το ίδιο και για την Ελλάδα.
M.D.G. : (γελάει) Οι μεγαλύτερες αγορές για αυτοκινούμενα τροχόσπιτα στην Ευρώπη είναι η Γερμανία, η Γαλλία, η Αγγλία και η Ιταλία. Η Γερμανία είναι αυτή τη στιγμή η μόνη χώρα στην Ευρώπη που έχει τους καλύτερους οικονομικούς δείκτες. Η αυτοκινητοβιομηχανία της πάει καλά, δεν υπάρχει πια ο φόβος για ανεργία ή υποτίμηση και οι άνθρωποι αισθάνονται πλέον πιο ασφαλείς για το μέλλον. Διαπιστώνουμε ας πούμε στη φετινή έκθεση του Ντύσσελντορφ ότι είναι πιο εύκολο να απευθυνθούμε απ' ευθείας στον τελικό πελάτη από ότι ήταν πριν από δύο χρόνια ή ακόμη και πέρυσι.
Η Γαλλία μπορεί να μην αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ύφεσης, υπήρξε όμως σημαντική πτώση στο επίπεδο των αγορών της. Γερμανία και Γαλλία μαζί είχαν μια συνολική πτώση της τάξης του 15%. Εάν μιλήσουμε για την Ιταλία και την Ισπανία, η πτώση ανέρχεται σε ποσοστά μεταξύ 50 και 70%. Πρόκειται για μια μάλλον δραματική εξέλιξη. Η Γαλλία πάντως, παρ' όλη την ύφεση της οικονομίας της, διατηρεί ακόμη ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς στα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι πριν από την ύφεση διατηρούσε το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της αγοράς.
Ι.Π. : Τι πιστεύετε για την Ελλάδα;
M.D.G. : Η Ελλάδα πιστεύω ότι αντιμετωπίζει κρίση δομών, κυρίως. Ανήκουμε σε μια παγκόσμια οικονομία. Στον βαθμό που η Γερμανία θα καταφέρει να βγει από αυτή την ύφεση, πιστεύω ότι θα βοηθηθούν και θα μπορέσουν στη συνέχεια να βγουν και οι υπόλοιποι εταίροι. Διαθέτουμε βεβαίως ένα μικρό αριθμό αυτοκινούμενων τροχόσπιτων στην χώρα σας και θέλω να πιστεύω ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί στο μέλλον.
Ι.Π. : Νομίζω ότι πέρα από την ύφεση, αυτό που κάνει την διάδοση των campers δύσκολη στην Ελλάδα είναι η αντιμετώπιση που έχουν τα οχήματα αυτά από την Κυβέρνηση και τα όργανά της, χωρίς να είναι άμοιροι ευθυνών και οι ίδιοι οι πολίτες οι οποίοι στερούνται, θα έλεγα, καμπερίστικης φιλοσοφίας. Στη Γερμανία, επί παραδείγματι, υπάρχουν camper stops, χώροι οργανωμένου camping και κατάλληλες υποδομές για την φιλοξενία των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων. Στην Ελλάδα όλα αυτά είναι σχεδόν ανύπαρκτα ή βρίσκονται ακόμη σε νηπιακή ηλικία. Θα χρειαστεί να περάσει αρκετός χρόνος και να καταβληθούν μεγάλες προσπάθειες προκειμένου να περάσουν αυτά τα μηνύματα και στη χώρα μας.
M.D.G. : Υπήρχαν τα ίδια προβλήματα στην Ιταλία π.χ. πριν από 15 περίπου χρόνια. Το ενδιαφέρον ήταν μεγάλο αλλά αντιμετώπιζαν κι' εκεί τα ίδια προβλήματα που αντιμετωπίζετε εσείς σήμερα στη χώρα σας. Τα campers θεωρούνται οχήματα τα οποία μεταφέρουν επιβάτες και, ως εκ τούτου, μπορούν να σταθμεύουν όπου και τα άλλα επιβατικά αυτοκίνητα, στον βαθμό βεβαίως που δεν βγάζουν έξω τραπέζια και καρέκλες και δεν κατασκηνώνουν στη μέση μιας πλατείας. Υπάρχουν βεβαίως μερικές φορές αντιδράσεις σε τουριστικές περιοχές όπου υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία, υπάρχει όμως ένα φανταστικό δίκτυο περιοχών για την στάθμευση των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων π.χ. στην Γαλλία. Εκεί αντελήφθησαν ότι αυτός ο τρόπος τουρισμού φέρνει χρήματα και έτσι μικρές πόλεις, που δεν ανήκουν στις τουριστικές περιοχές, οργανώνουν ειδικούς χώρους για την παραμονή και διανυκτέρευση αυτοκινούμενων τροχόσπιτων. Σε κάθε Γαλλικό χωριό υπάρχουν χώροι όπου μπορεί ο κάτοχος ενός camper να αδειάσει τα γκρίζα νερά ή την τουαλέττα του και να εφοδιαστεί με τρεχούμενο νερό. Και δεν χρειάζονται μεγάλα κεφάλαια για να οργανώσει κανείς μια τέτοια επιχείρηση. Ένας τρόπος υποδοχής των νερών της αποχέτευσης απλώς χρειάζεται και μια παροχή νερού και ηλεκτρικού ρεύματος. Στις περιοχές αυτές άρχισε να υπάρχει μ' αυτόν τον τρόπο εμπορικό ενδιαφέρον για τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται εκεί, αφού σ' αυτά κάνουν οι κάτοχοι αυτών των οχημάτων τις αγορές τους.
Ι.Π. : Η Hymer παρουσιάζει καινούργια μοντέλλα στη φετινή έκθεση του Ντύσσελντορφ. Ποια είναι αυτά και ποιες είναι καινοτομίες που φέρνουν;
M.D.G. : Υπάρχει π.χ. η νέα σειρά "Β" και προσπαθούμε μέσα από αυτά τα νέα μοντέλλα να δώσουμε πρακτικές λύσεις στις ανάγκες των κατόχων τους. Προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε κάθε εκατοστό ελεύθερου αποθηκευτικού χώρου, κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό. Προωθούμε ένα νέο σχέδιο "διπλού πατώματος" όπου ο ιδιοκτήτης του camper μπορεί σε ένα μονωμένο χώρο μεταξύ του σασσί και του πατώματος να τοποθετήσει διάφορα αντικείμενα. Δώσαμε επίσης στα οχήματα μια διαφορετική εξωτερική εμφάνιση και κύριο μέλημά μας είναι να διατηρήσουμε την αεροδυναμική τους γραμμή χωρίς αυτό να λειτουργήσει εις βάρος των αποθηκευτικών τους χώρων. Δίνοντας στα οχήματα εμφάνιση "λεωφορείου" καταφέρνουμε να έχουμε ένα διπλό ανακλινόμενο κρεββάτι διαστάσεων 2 χ 1,50 μ. Όταν μάλιστα το κρεββάτι αυτό χαμηλώσει, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί, ακουμπάει σε δύο πλαϊνά στηρίγματα για μεγαλύτερη σταθερότητα. Για να κάνουμε πιο αναπαυτικές τις θέσεις των επιβατών, βελτιώσαμε τους καναπέδες του καθιστικού, ενώ το τραπέζι κινείται πια προς όλες τις κατυθύνσεις ώστε να εξυπηρετούνται όλοι οι επιβάτες, ανεξαρτήτως του αριθμού των και χωρίς να πρέπει να σηκωθεί ο ένας για να βγει ο άλλος. Βελτιώσαμε επίσης τον χώρο της τουαλέττας και δημιουργήσαμε χωριστή ντουσιέρα. Στο μικρό μας μοντέλλο, που έχει μήκος κάτω από έξι μέτρα, κατασκευάσαμε τον χώρο της ντουσιέρας με τέτοιο τρόπο ώστε αυτός να σχηματίζεται με την απλή μετακίνηση ενός διαχωριστικού.
Ι.Π. : Σας ευχαριστώ που είχατε την καλωσύνη να πείτε δυο λόγια για τους αναγνώστες του "Camper Life".
M.D.G. : Εγώ σας ευχαριστώ και εύχομαι να έχετε κάθε επιτυχία στο έργο σας.