Από τον ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ έλαβα την ακόλουθη επιστολή, η οποία αποτελεί την ολοκληρωμένη πρόταση του Συνδέσμου για το νέο σχέδιο νόμου που αφορά τον θαλάσσιο τουρισμό. Το παραθέτω ολόκληρο ως έχει :
ΠΡΟΣ: κα Όλγα Κεφαλογιάννη
Υπουργό Τουρισμού
(δια του e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)
κ. Κωστή Μουσουρούλη
Υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου
(δια του e-mail:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)
ΚΟΙΝ.: Όλα τα μέλη
ΘΕΜΑ: Προτάσεις για το σχέδιο νόμου για το θαλάσσιο τουρισμό.
ΣΧΕΤ.: Επιστολή σας 788/2012/28-9-2012
Αξιότιμη/ε κα. και κ. Υπουργέ,
Ο Σύνδεσμός μας (ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ), ο οποίος εκπροσωπεί τα άνω των τετρακοσίων (400) μέλη μας σε όλη την Επικράτεια ανταποκρινόμενος στην πρόσκλησή σας για υποβολή προτάσεων ενόψει της κατάρτισης του σχεδίου νόμου για το θαλάσσιο τουρισμό, επισυνάπτει πίνακα στον οποίο εμφαίνονται, σε νομοτεχνική δομή και διατύπωση, οι προτάσεις μας οι οποίες συνοδεύονται με τη σχετική αιτιολογία που κατά την άποψή μας επιβάλει την υιοθέτησή τους.
Όπως θα διαπιστώσετε στον πίνακα έχει γίνει διαχωρισμός των προτάσεών μας σε νομοθετικού χαρακτήρα, η θεσμοθέτηση των οποίων απαιτεί ενσωμάτωσή τους στο σχέδιο νόμου, σε κανονιστικού χαρακτήρα η θεσμοθέτηση των οποίων υλοποιείται με υπουργικές αποφάσεις για την έκδοση των οποίων υφίστανται οι προβλεπόμενες εξουσιοδοτικές διατάξεις και σε λοιπά θέματα η υλοποίηση των οποίων μπορεί, ανάλογα, είτε νομοθετικά είτε κανονιστικά είτε διοικητικά (εγκύκλιοι).
Ειδικά ως προς τις κανονιστικού χαρακτήρα προτάσεις μας παρακαλούμε όπως δοθεί εντολή στους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου (και στους κκ Συμβούλους Υπουργού) προκειμένου από κοινού και στο πλαίσιο της συμμετοχικής διαδικασίας στη λήψη των αποφάσεων που άμεσα αφορούν στον κλάδο μας να συνεργασθούμε, καθόσον λόγω της εμπειρίας μας περί το γίγνεσθαι σήμερα τόσον στον πρακτικό όσον και στο θεωρητικό (νομοθετικό κ.λπ.) τομέα πολλά θα έχουμε να προσφέρουμε στην ορθή και δίκαιη αντιμετώπιση των συναφών περιπτώσεων, έτσι ώστε για τα θέματα για τα οποία θα υπάρξει συμφωνία να εκδοθούν ταχύτατα οι προβλεπόμενες κανονιστικές πράξεις. Άλλωστε σε όλες τις, κατά το παρελθόν, συσκέψεις, επιτροπές (τυπικές και άτυπες) και γενικά διεργασίες για την κατάρτιση νομοθετικών ή και κανονιστικών διατάξεων πάντοτε συμμετείχε εκπρόσωπός μας.
Υπενθυμίζουμε ότι οι περίπου ταυτόσημες υποβληθείσες κατά το πρόσφατο παρελθόν προτάσεις μας πλήρως, κατά την άποψή μας, αιτιολογημένες και εμπεριστατωμένες εκκρεμούν, από μακρού χρόνου, στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Ν.Α., τούτο δε λόγω των τελευταίων συχνών αλλαγών στην πολιτική ηγεσία. Από τις συναντήσεις με τους υπηρεσιακούς παράγοντες έχουμε αποκομίσει την άποψη ότι γίνονται αποδεκτές και απομένει πλέον η εκδήλωση της πολιτικής βούλησης για τη θεσμοθέτησή τους.
Για διευκόλυνση και υποβοήθηση των Υπηρεσιών σας έχουμε ήδη έτοιμα, από νομοτεχνικής απόψεως, σχέδια των προτεινόμενων κανονιστικών ρυθμίσεων τα οποία θα θέσουμε στη διάθεση των αρμοδίων κατά τις διεργασίες που θα αναληφθούν για την οριστική τους διαμόρφωση.
Αξιότιμη/ε κα. και κ. Υπουργέ,
Το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας, (νησιωτική συγκρότηση, πλούσιες φυσικές ομορφιές, λαογραφικός περίγυρος, πολιτιστική παράδοση και κληρονομιά, ιστορικότητα της περιοχής, και κυρίως το μεγάλο ανάπτυγμα της ελληνικής ακτογραμμής) πρέπει να διατηρηθεί και επαυξηθεί τοσούτω μάλλον που ζούμε σε συνθήκες απελευθέρωσης και εντεινόμενου διεθνούς ανταγωνισμού. Προαπαιτούμενο είναι η προσαρμογή της νομοθεσίας στη σημερινή πραγματικότητα και απαιτήσεις και βεβαίως η συντονισμένη και συνεκτική δράση ενός ολοκληρωμένου δικτύου προβολής, προώθησης και δικτύωσης όλων των δράσεων που αφορούν στο θαλάσσιο τουρισμό. Σφάλματα του πρόσφατου παρελθόντος θα πρέπει να μας γίνουν μαθήματα για την αποφυγή επανάληψής τους στο παρόν και στο μέλλον.
Αντιπρόσωποί μας στο Εθνικό Κοινοβούλιο που πριν και κατά την ψήφιση του ν. 3986/2011,ΦΕΚ Α 152/1.7.2011 και ειδικότερα του άρθρου 28 παρ.4 διαγκωνίζονταν στο ποιος θα προτείνει υψηλότερο ποσό ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης για τα σκάφη αναψυχής, κραυγές από εκπροσώπους της Πολιτείας και της δημοσιογραφίας για «σκαφάτους» συμπεριλαμβάνοντας και το βαρκάρη οδήγησαν στην παρούσα κατάσταση. Ίσως να τους διαφεύγει το γεγονός ότι τα πλοία έχουν προπέλες (σε αντίθεση με τις πισίνες) και μπορούν να πλεύσουν (και έπλευσαν) σε άλλα μέρη.
Είναι κατά συνέπεια εθνική ανάγκη να επαναπατρισθούν τα πλοία αναψυχής και προς το σκοπό αυτόν θα πρέπει το νέο σχέδιο νόμου, ταυτόχρονα με την πλήρη κατάργηση των αντιαναπτυξιακών προς τη θαλάσσια τουριστική βιομηχανία της χώρας μας διατάξεων των τελευταίων ετών περί καταβολής φόρου πολυτελείας - περί ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης με βάση την κυριότητα και κατοχή σκάφους αναψυχής ανεξαρτήτως ολικού μήκους και περί ειδικού φόρου και εισφοράς, να προβλέπει και κίνητρα σε κόστος τελών και δικαιωμάτων ελλιμενισμού, υπηρεσιών με πρωταρχική πάντα σκέψη και σκοπό την επανάκτηση της αξιοπιστίας από έλληνες και ξένους νυν και μελλοντικούς πλοιοκτήτες αλλά και αυριανούς επενδυτές.
Αξιότιμη/ε κα. και κ. Υπουργέ
Θεωρούμε ότι είναι άκρως αναγκαίο και επείγον Πολιτεία και φορείς να ενώσουν τις δυνάμεις τους για την αναστροφή του κλίματος που επικρατεί στους ιδιοκτήτες μικρομεσαίων σκαφών στην Ελλάδα. Δεν μπορεί ο ιδιοκτήτης ενός μικρού σκάφους να αποκαλείται «σκαφάτος» και να θεωρείται «λαμόγιο» ή φοροφυγάς. Θεωρούμε ως επιβεβλημένη ενέργεια την απενοχοποίηση των ιδιοκτητών σκαφών αναψυχής που a priori θεωρούνται οικονομικά εύρωστοι με αποτέλεσμα να προσπαθεί ο καθένας να απαλλαγεί από το σκάφος του και ο κλάδος των κατασκευαστών & παροχής υπηρεσιών σκαφών στην Ελλάδα να βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε κατάρρευση.
Σε μία χώρα σαν την Ελλάδα έπρεπε η κατοχή ενός μικρού σκάφους να θεωρείται δεδομένη και να μην φορολογείται καθόλου. Τέλος και με την ευκαιρία αυτή θα πρέπει:
- να αναληφθούν όλες εκείνες οι απαραίτητες διοικητικές ενέργειες για την αναβάθμιση της λειτουργίας των Λιμενικών Αρχών διότι με την γραφειοκρατία που υπάρχει ταλαιπωρούν τους ιδιοκτήτες σκαφών και μερικές φορές αυτό λειτουργεί αποτρεπτικά στην απόφασή τους για αγορά σκάφους.
- να εκπαιδευτούν οι «λεμβολόγοι» των λιμεναρχείων έτσι ώστε οι λεμβολογήσεις σκαφών να ολοκληρώνονται έγκαιρα και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία όπως ενδεικτικά Κανονισμοί Λιμένων- Φ.Π.Α. – Χαρτόσημο – Οδηγίες της Ε.Ε. 94/25/ΕΚ και 2003/44/ΕΚ για τη συμπλήρωση των Δηλώσεων Συμμόρφωσης (Declaration of Conformity) - Αναγνωριστικών Αριθμών Σκάφους - ΑΑΣ (Craft Identification Number-CIN).
- να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι και στον τομέα τήρησης των παραπάνω Οδηγιών της Ε.Ε. και των εναρμονισμένων προτύπων (ΕΝ ISO) των Ευρωπαϊκών Οργανισμών Τυποποίησης (CEN και CENELEC), σχετικά με τις κατασκευαστικές και λοιπές απαιτήσεις η έλλειψη των οποίων (ελέγχων) έχει ως αποτέλεσμα να ενθαρρύνεται ο κακός και παράνομος κατασκευαστής και να τιμωρείται ο νόμιμος.
- να εκλογικευτούν τα κάθε είδους πρόστιμα και να εξετασθεί η περίπτωση τιμωρίας των παραβατών κατά τα αντιστοίχως προβλεπόμενα στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Επισυνάπτεται: Πίνακας θεμάτων
Διατελούμε με τιμή
Για το Δ.Σ./Σ.Ε.ΚΑ.ΠΛ.Α.Σ.-Π.Ε.Ε.Υ.
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Ηλίας Περιμένης Αλέξανδρος Ζέης
Ανήκει στην αναφορά ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ αριθ. 079/12/ΕΤ/11-10-2012
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕΚΑΠΛΑΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ
(Για τη συμπερίληψή τους στο σχέδιο νόμου για το θαλάσσιο τουρισμό)
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 1 Άρθρο ……
1. Επιτρέπεται, από πλοία ή μικρά σκάφη, η παραλαβή επιβατών για θαλάσσια εκδρομή ή θαλάσσιο λουτρό:
α) από και προς τον ίδιο λιμένα ή όρμο και
β) από λιμένα ή όρμο σε παρακείμενες ακτές ή όρμους και αντιστρόφως.
2. Εφόσον στην περιοχή δικαιοδοσίας της λιμενικής αρχής δεν προσφέρονται προσοντούχοι ναυτικοί κάτοχοι των προβλεπόμενων αποδεικτικών ναυτικής ικανότητας επιτρέπεται να διακυβερνούν τα πλοία ή μικρά σκάφη του άρθρου αυτού κάτοχοι άδειας χειριστή - πηδαλιούχου εφόσον αυτά:
α) είναι ολικού μήκους μέχρι και δώδεκα (12) μέτρων,
β) δεν θα απομακρύνονται από την πλησιέστερη ακτή σε απόσταση μεγαλύτερη των οκτώ (8) ναυτικών μιλίων και
γ) η απόσταση από το σημείο αναχώρησης μέχρι του αντίστοιχου προορισμού δεν θα είναι μεγαλύτερη από τριάντα (30) ναυτικά μίλια.
3. Για την απόκτηση της άδειας χειριστή - πηδαλιούχου ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει:
α) Να είναι πολίτης κράτους - μέλους του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.) ή πολίτης άλλου κράτους, ο οποίος έχει το δικαίωμα παραμονής και εργασίας στην Ελλάδα.
β) Να είναι κάτοχος επί διετία, τουλάχιστον, άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους.
γ) Να είναι κάτοχος πτυχίου Σχολής Σωστικών - Πυροσβεστικών Μέσων.
δ) Να μην έχει στερηθεί τα πολιτικά του δικαιώματα, να μην έχει κηρυχθεί σε κατάσταση πτώχευσης, να μην έχει υποβληθεί σε στερητική ή επικουρική δικαστική συμπαράσταση, να μην έχει καταδικαστεί για αδίκημα, που αποτελεί κώλυμα για διορισμό σε δημόσια θέση στην Ελλάδα, να μην είναι φυγόποινος ή φυγόδικος για τέτοιο αδίκημα και
ε) Να επιτύχει στις σχετικές εξετάσεις.
Με την απόφαση της μεθεπόμενης παραγράφου 5 ορίζονται τα δικαιολογητικά που υποβάλλονται με την αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις και καθορίζονται η εξεταστέα ύλη, ο τόπος, χρόνος και τρόπος διενέργειας των εξετάσεων (θεωρητικών και πρακτικών), η χρονική ισχύς της άδειας, οι ανανεώσεις της, ο τύπος της και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
4. Οι κυβερνήτες - κάτοχοι της άδειας χειριστή πηδαλιούχου οφείλουν να είναι ασφαλισμένοι σε δημόσιο ασφαλιστικό οργανισμό.
5. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ: Με την προτεινόμενη υπό θεσμοθέτηση διάταξη σκοπείται η διευκόλυνση των απασχολούμενων με τις συναφείς δραστηριότητες στο θαλάσσιο χώρο με τη λήψη μέτρων που εκτιμάται βασίμως ότι θα συμβάλλουν στην έτι περαιτέρω ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα σε όλες τις εκφάνσεις του από την κατασκευή/διάθεση στην αγορά μικρών σκαφών μέχρι και την παροχή υπηρεσιών. Αίρονται κατά συνέπεια οι ανασταλτικοί παράγοντες που απωθούσαν ή και δυσκόλευαν όσους επιθυμούσαν να δραστηριοποιηθούν ιδιαίτερα στον τομέα της παροχής θαλάσσιων εκδρομών με σκάφη. Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι παρεμφερής (αλλά σαφώς αυστηρότερη) με την, παρατιθέμενη πιο κάτω, διάταξη του άρθρου 10 του ν. 3409/2005 (ΦΕΚ 273 Α΄) η θεσμοθέτηση της οποίας, κατά κοινή ομολογία και εκ του αποτελέσματος κρινόμενη, προσέδωσε σημαντική ανοδική ώθηση στον καταδυτικό τουρισμό της χώρας μας.
«Άρθρο 10
Κάτοχοι επί δύο τουλάχιστον χρόνια άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους ή άδειας διακυβέρνησης ιδιωτικού πλοίου αναψυχής, επιτρέπεται να κυβερνούν επιβατικά πλοία ή μικρά σκάφη, ολικού μήκους μέχρι δέκα μέτρων, αποκλειστικά για τη μεταφορά αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων, εφόσον δεν απομακρύνονται από τις ακτές σε απόσταση μεγαλύτερη των έξι ναυτικών μιλίων.
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 2
Άρθρο ……
Κάθε επαγγελματικό πλοίο/σκάφος που από τις κείμενες διατάξεις έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει επιβάτες μπορεί να εφοδιάζεται με άδεια σκάφους ερασιτεχνικής αλιείας προκειμένου οι επιβαίνοντες σ’ αυτό επιδίδονται στην άσκηση της ερασιτεχνικής αλιείας χωρίς να είναι απαραίτητο να έχουν εφοδιασθεί με ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας.
β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται:
- οι όροι και προϋποθέσεις για την άσκηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας,
- τα δικαιολογητικά που υποβάλλονται με αίτηση για την απόδειξη της συνδρομής τους,
- οι ειδικές απαγορεύσεις, υποχρεώσεις και περιορισμοί άσκησης της δραστηριότητας,
- το ύψος των ποσών που θα καταβάλλονται και θα αποτελούν έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού,
- κάθε άλλη συναφής λεπτομέρεια και σχετικό θέμα.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ: Όπως είναι γνωστό η δραστηριότητα αυτή είναι ευρέως διαδεδομένη στο εξωτερικό τόσον σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Με την υπό θεσμοθέτηση διάταξη σκοπείται η αύξηση της απασχόλησης με τη δημιουργία νέων ευκαιριών δραστηριοποίησης, οι οποίες με τη σειρά τους θα προσδίδουν έσοδα στην εθνική μας οικονομία όπως αναλυτικά πιο κάτω επεξηγείται.
Η άδεια αλιείας σκάφους προβλέπεται από τις διατάξεις του β.δ. 666/66 (ΦΕΚ 16 Α΄) διακρίνεται σε επαγγελματική και ερασιτεχνική και χορηγείται, αντιστοίχως, σε επαγγελματικά και ερασιτεχνικά αλιευτικά σκάφη. Το θιγόμενο θέμα εκκρεμεί τουλάχιστον από το 1992 ως αυτό αποδεικνύεται από την αριθ. 709/1992 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ, που λήφθηκε κατά τη συνεδρίαση της 05- ΝΟΕ-1992, σύμφωνα με την οποία:
«Επαγγελματικά τουριστικά πλοία και επιβατηγά πλοία, που εκτελούν θαλάσσια περιηγητικά ταξίδια, μπορούν να εφοδιαστούν με ερασιτεχνική άδεια αλιείας σκάφους και να διενεργούν ερασιτεχνική αλιεία με αυτά οι τουρίστες και επιβάτες περιηγητές, ο πλοιοκτήτης και το πλήρωμα, εφόσον είναι εφοδιασμένος με ατομική άδεια ερασιτεχνικής αλιείας»
Η θεσμοθέτηση της διάταξης θα αποφέρει, συνακολούθως, σημαντικό ύψος εσόδων στον Κρατικό προϋπολογισμό ιδιαίτερα εάν οι κινητήρες του συγκεκριμένου σκάφους έχουν μεγάλη ισχύ (ιπποδύναμη). Έτσι π.χ. για σκάφος με κινητήρα/ες 500 ΒΗΡ για να εφοδιασθεί με άδεια αλιείας σκάφους ερασιτεχνικής αλιείας πρέπει να καταβληθούν, σύμφωνα με τις ισχύουσες σήμερα για το θέμα αυτό διατάξεις τα παρακάτω αναφερόμενα ποσά, τα οποία, επ’ ευκαιρία, κρίνονται υπερβολικά υψηλά και χρήζουν αναμόρφωσης και προσαρμογής στη σημερινή πραγματικότητα και απαιτήσεις επί τη βάσει νέων κριτηρίων:
• 35,00 Ευρώ. Κοστίζει το αντίτιμο του εντύπου της άδειας (ΣΧΕΤ.: Υπουργική Απόφαση αριθ. 5437.7/12/01/3-12-2001.ΦΕΚ 1639 τ.B’/10-12-2001).
• 749,65 Ευρώ. Κοστίζει το τέλος υπέρ του Δημοσίου (Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Γεωργίας αριθ. 251629/19-01-1994, ΦEK 68 B΄) για τη ιπποδύναμη του/των κινητήρα/ων αναλυόμενο ως εξής:
Για τους 10 πρώτους ίππους 29,35 Ευρώ και για τους επόμενους 490 ίππους 1,47 Ευρώ για κάθε ίππο δηλ, 490Χ1,47=720,30 +29.35=749,65 Ευρώ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν υπολογίζονται τα έσοδα από την έτι περαιτέρω ανάπτυξη των επιχειρήσεων κατασκευής και εμπορίας ερασιτεχνικού αλιευτικού εξοπλισμού, την εσωτερική τουριστική διακίνηση με τις ανάλογες ενδιαιτήσεις, από τα καύσιμα, από τις διαμονές - διατροφές στα σημεία ενδιαφέροντος κ.λπ.
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 3
Άρθρο ……
Καθιερώνεται η δεκάτη πέμπτη Ιουνίου κάθε έτους, ως εθνική ημέρα θαλάσσιας αναψυχής και αλιείας με σκάφος (Boating day – Fishing day). Οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν εκφώνηση ομιλιών για τη σημασία της θάλασσας, θαλάσσιες εκδρομές με σκάφη αναψυχής καθώς και γενικό σημαιοστολισμό, από την 08:00 ώρα μέχρι τη δύση του ηλίου της ημέρας της εορτής και φωταγώγηση από τη δύση του ηλίου της ίδιας ημέρας μέχρι τις πρωινές ώρες της επομένης, όλων των ελλιμενισμένων στους λιμένες υπό ελληνική σημαία πλοίων και προαιρετικώς των υπό ξένη σημαία (Άρθρο 155 του ν.δ. 187/1973, ΦΕΚ 261 Α΄). Το πρόγραμμα των εορταστικών εκδηλώσεων καταρτίζεται με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη σε συνεννόηση με τις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές και ναυτικούς ομίλους ή σωματεία. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου ρυθμίζεται κάθε συναφής λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 4
Άρθρο
Φορολογικές και Δασμολογικές Απαλλαγές.
1. Οι απαλλαγές από το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) που προβλέπονται από τις ισχύουσες κάθε φορά Κοινοτικές και Εθνικές περί Φ.Π.Α. διατάξεις, ισχύουν και για τα επαγγελματικά πλοία και μικρά σκάφη η κίνηση και κυκλοφορία των οποίων διέπεται από τις διατάξεις της Υπουργικής Απόφασης (Υ.Α.) αριθ. 2122/10/04/28-4-2004 (ΦΕΚ 748 Β΄), όπως κάθε φορά ισχύει.
2. Ως προς την επιβολή τελών ελλιμενισμού των εκμισθούμενων επαγγελματικών σκαφών της Υ.Α. της προηγούμενης παραγράφου, ολικού μήκους της άνω των πέντε (5) μέτρων, ισχύουν και εφαρμόζονται οι αντίστοιχες, για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής του νόμου αυτού, διατάξεις.
3. Η περίπτωση ιγ) της παραγράφου 4 του άρθρου 17 του ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40 Α΄) αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«ιγ) Πλοία, πλοιάρια και άλλα σκάφη κινούμενα με οποιοδήποτε τρόπο, που προορίζονται για αναψυχή, (Δ.Κ. Ε.Χ. 89.03), μήκους γάστρας μεγαλύτερου από δώδεκα (12) μέτρα».
4. Η περίπτωση στ) της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του ν. 2238/1994 (ΦΕΚ 151 Α΄), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«στ) Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα σκάφη ανεξαρτήτως χώρων ενδιαίτησης, ολικού μήκους πάνω από δώδεκα (12) και μέχρι δεκαπέντε (15) μέτρα,……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………… κ.λπ, κ.λπ., κ.λπ., κ.λπ.,.
Τα ποσά της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης αυτής της περίπτωσης μειώνονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) προκειμένου για ιστιοφόρα σκάφη. Κατά το ίδιο ποσοστό μειώνονται και για πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευασθεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο τύπων, ενδεικτικά, "τρεχαντήρι", "βαρκαλάς", "πέραμα", "τσερνίκι" και "λίμπερτυ", που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση. Η τεκμαρτή δαπάνη από κάθε σκάφος μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητα του κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από πέντε (5) έτη και μέχρι δέκα (10) έτη από το έτος που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και τριάντα τοις εκατό (30%) αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από δέκα (10) έτη. Για σκάφη με μόνιμο πλήρωμα ναυτολογημένο για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος. Τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την αντικειμενική δαπάνη. Οι διατάξεις της περίπτωσης γ`, εκτός αυτών που αναφέρονται στην παλαιότητα των αυτοκινήτων, εφαρμόζονται ανάλογα και στην περίπτωση αυτή».
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ: Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι κάθε επαχθές μέτρο που λαμβάνει η Πολιτεία στην παραγωγική (και εμπορική) διαδικασία προϊόντων, εν προκειμένω στα σκάφη αναψυχής, δημιουργεί αναταράξεις με δυσμενείς οικονομικές συνέπειες τόσον στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα όσον και στην ίδια την Πολιτεία. Αντίθετα η κατάργηση του τεκμηρίου για τα σκάφη αναψυχής ολικού μήκους κάτω των δέκα (10) μέτρων το έτος 2002 είχε ως άμεσο αποτέλεσμα τον υπερδιπλασιασμό των πωλήσεων σκαφών ολικού μήκους μέχρι και δέκα (10) μέτρων κατά την επακολουθήσασα πενταετία, ενώ το 75% αυτών ήσαν ελληνικής κατασκευής. Πλέον αυτού δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας, δόθηκε σημαντική ώθηση στο θαλάσσιο τουρισμό ενώ υπερδιπλασιάστηκαν τα έσοδα από τον Φ.Π.Α.
Η κατάργηση του τεκμηρίου το έτος 2002 για τα συγκεκριμένα σκάφη αποτέλεσε προϊόν μακρού διαλόγου με την Πολιτεία που υιοθέτησε την άποψη ότι το πενιχρό όφελος από την εφαρμογή των τεκμηρίων στο συγκεκριμένο πεδίο μαζί με την ατέλειωτη γραφειοκρατία που επιφέρει την παρακολούθησή τους δίνουν υπερβολικά αρνητικό αποτέλεσμα στον ισολογισμό σε σχέση με τους άμεσους και έμμεσους φόρους που εισπράττονται από την αύξηση της εγχώριας παραγωγής. Αυτό εξάλλου απεδείχθη περίτρανα στην πράξη από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας που αποδεικνύουν τον υπερδιπλασιασμό των παραγόμενων στη χώρα μας σκαφών ολικού μήκους έως και 10 μέτρων.
Αντίθετα οι διατάξεις περί καταβολής φόρου πολυτελείας και ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης με βάση την κυριότητα και κατοχή σκάφους αναψυχής ανεξαρτήτως ολικού μήκους, σε συνδυασμό με την, από τα θεσμοθετημένα όργανα και φορείς της Ελληνικής Πολιτείας, απαξίωση του σκάφους έγινε η αιτία και αφορμή μαζικής αναχώρησης των πλοίων προς μαρίνες γειτονικών χωρών με ότι αυτό δυσμενές για την εθνική μας οικονομία συνεπάγεται. Το 80% των σκαφών αναψυχής που ελλιμενίζονταν στην Ελλάδα την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 έχουν «μετεγκατασταθεί», πλέον, στην Κροατία και την Τουρκία, δύο χώρες οι οποίες έχουν αναγνωρίσει τα οφέλη του θαλάσσιου τουρισμού.
Με την προτεινόμενη υπό θεσμοθέτηση διάταξη σκοπείται η άρση όλων εκείνων των αντιπαραγωγικών και αποδεδειγμένα ζημιογόνων διατάξεων που, εκ του αποτελέσματος κρινόμενες, οδήγησαν έναν από τους πλέον παραγωγικούς κλάδους της εθνικής μας οικονομίας στην καταστροφή.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕΚΑΠΛΑΣ
ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 1
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Γ.Κ.Λ. αριθ. 38
1.1. Αύξηση του ολικού μήκους των υπό εκμίσθωση σκαφών από τα επτά (7) στα δέκα (10) μέτρα. Τα σκάφη αυτά απαραιτήτως δεν θα έχουν χώρους ενδιαίτησης για περισσότερα από δύο (2) άτομα κατ’ αντιδιαστολή με τα διαθέτοντα χώρους ενδιαίτησης του ισχύοντος ν. 2743/1999 (ΦΕΚ 211 Α΄) και για την κίνησή του θα χρησιμοποιείται οποιοδήποτε μέσο πρόωσης.
1.2. Πρόβλεψη διάταξης για τη δυνατότητα μεταβίβασης της επιχείρησης με δικαιοπραξία εν ζωή ή αιτία θανάτου.
1.3. Πρόβλεψη διάταξης σύμφωνα με την οποία δεν θα ανακαλείται, επί χρονικό διάστημα π.χ. έξη μηνών, η άδεια όταν ο προβλεπόμενος από τον πιο πάνω Κανονισμό ελάχιστος αριθμός σκαφών (τρία σκάφη) μειώνεται για τον οποιοδήποτε λόγο με κυριότερο, όπως είναι ευνόητο, την αντικατάσταση σκάφους με καινούριο.
1.4. Καθορισμός της ελάχιστης ισχύος του εφεδρικού μέσου πρόωσης «βοηθητικής μηχανής» με ταυτόχρονη συμπερίληψη των αντίστοιχων διατάξεων του άρθρου 14 παργ. 1 (β) του π.δ. 719/1979 (ΦΕΚ 257 Α΄) σύμφωνα με τις οποίες όταν ένα σκάφος φέρει δύο προωστικούς κινητήρες δεν (θα) είναι υποχρεωτική η βοηθητική μηχανή τόσον στα ταχύπλοα σκάφη όσον και στις μηχανοκίνητες λέμβους.
1.5. Επανακαθορισμός της ελάχιστης ισχύος των εξωλέμβιων κινητήρων από τους είκοσι πέντε (25) ίππους στους δέκα πέντε (15).
1.6. Απαγόρευση εκτέλεσης πλόων όταν το σκάφος δεν είναι εκμισθωμένο και δεν υπάρχει επί του σκάφους η προβλεπόμενη, από το οικείο άρθρο του πιο πάνω Κανονισμού, βεβαίωση εκμίσθωσης.
1.7. Πρόβλεψη αυτοκόλλητου σήματος το οποίο θα επικολλάται στο πλέον καταφανές μέρος του σκάφους για να επισημαίνει την επαγγελματικότητά του.
1.8. Απόσυρση των σκαφών μετά τη συμπλήρωση 10ετίας από την εγγραφή (αρχική καταχώρηση) στο οικείο βιβλίο (Β.Ε.Μ.Σ.-Νηολόγια πλοιαρίων).
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 2
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Γ.Κ.Λ. αριθ. 23
Με το Γενικό Κανονισμό Λιμένων (Γ.Κ.Λ.) αριθ. 23/2000 ρυθμίστηκαν κατά ικανοποιητικό τρόπο τα θέματα που σχετίζονται με την εγγραφή των μικρών σκαφών στα νέα Βιβλία Εγγραφής Μικρών Σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), την μεταγραφή (μεταβίβαση της κυριότητας), τη μετεγγραφή (μεταλεμβολόγηση), τη διαγραφή/διάλυση κ.λπ. ενώ ρυθμίστηκαν ταυτόχρονα και τα θέματα εφοδιασμού των σκαφών αυτών με πιστοποιητικά αξιοπλοΐας.
Ως μικρό σκάφος για την εφαρμογή των διατάξεων του Γ.Κ.Λ. αυτού νοείται:
Κάθε σκάφος ανεξαρτήτως υλικού κατασκευής, ολικού μήκους μέχρι και:
(α) επτά (7) μέτρων για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών ή
(β) δέκα (10) μέτρων για επαγγελματικό αλιευτικό ή
(γ) δέκα (10) μέτρων για επαγγελματικό φορτηγό ή
(δ) δέκα (10) μέτρων για επαγγελματικό μεταφοράς επιβατών/αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων για την εφαρμογή του άρθρου 10 του ν. 3409/2005 (ΦΕΚ 273 Α’) ή
(ε) δώδεκα (12) μέτρων για ερασιτεχνικό.
Ήδη μετά πάροδο 10ετίας από τη θέση σε εφαρμογή του εν λόγω Κανονισμού οι εν δυνάμει πελάτες μας ζητούν να δραστηριοποιούνται επαγγελματικά με μεγαλύτερου από τα επτά (7) μέτρα σκάφη μεταφοράς επιβατών. Κατόπιν αυτών εισηγούμεθα όπως εξετασθεί προς την κατεύθυνση να ικανοποιηθεί και αυτό το αίτημα, να αυξηθεί δηλ. το ανώτατο ολικό μήκος των επαγγελματικών σκαφών μεταφοράς επιβατών από τα επτά (7) στα δέκα (10) μέτρα.
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 3
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Γ.Κ.Λ. αριθ. 20
3.1. Όπως είναι γνωστό ο Κανονισμός αυτός προβλέπει μεν την δυνατότητα εκμίσθωσης, από τον αιγιαλό, διαφόρων θαλάσσιων μέσων αναψυχής (μηχανοκίνητων ή ιστιοπλοϊκών λέμβων κ.λπ.) πλην όμως δεν τίθενται περιορισμοί σχετικοί με τις κατασκευαστικές απαιτήσεις που προβλέπουν οι Οδηγίες της Ε.Ε. (94/25/ΕΚ και 2003/44/ΕΚ) και τα εναρμονισμένα πρότυπα (ISO) των Ευρωπαϊκών Οργανισμών Τυποποίησης (CEN και CENELEC), δεν φέρουν στεγανούς χώρους που να μπορούν να τα κρατούν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά την κατάκλυση των ανοικτών χώρων κ.λπ. Θεωρούμε κατά συνέπεια ότι για λόγους προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την αποτροπή ατυχημάτων με τις εντεύθεν δυσμενείς επιπτώσεις θα πρέπει να θεσμοθετηθούν ορισμένα, συναφή με τις παραπάνω αιτιάσεις, μέτρα, όπως ενδεικτικά ο ορισμός ανώτατου ορίου ηλικίας π.χ. 10 έτη, η υποχρεωτική σήμανση CE για τα νεοεισερχόμενα στη δραστηριότητα αυτή, ο καθορισμός μεταβατικής χρονικής περιόδου (π.χ. διετίας) εντός της οποίας τα σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής χωρίς σήμανση CE θα πρέπει να αποσυρθούν από την ενεργό δράση κ.λπ.
Παραθέτουμε πιο κάτω την αντίστοιχη συναφή όμως ρύθμιση που προβλέπεται για τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 της υπό τον τίτλο «Όροι και προϋποθέσεις σύστασης και λειτουργίας επιχειρήσεων εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσης (Ι.Χ.), χωρίς οδηγό» της αριθ. 16597/29.12.2010 (ΦΕΚ Β’ 2156/31.12.2010) Υπουργικής Απόφασης.
«3. Ως χρόνος κυκλοφορίας των προς εκμίσθωση επιβατηγών αυτοκινήτων Ι.Χ. ορίζονται τα επτά (7) χρόνια από την ημερομηνία έκδοσης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας τους, εφόσον αυτή δε διαφέρει από την ημερομηνία κατασκευής τους πάνω από ένα χρόνο και για τα από κατασκευής ανοικτού τύπου, τα εννέα (9) χρόνια από την κυκλοφορία τους»..
3.2. Ένα σκάφος για να θεωρηθεί ως ταχύπλοο πρέπει να πληροί, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 2 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθ. 20, ορισμένες σταθερές παραμέτρους με κύρια τη μέγιστη συνεχή ιπποδύναμη της μηχανής σε συνδυασμό με τον τύπο της (εσωλέμβια, εξωλέμβια, εσω/εξωλέμβια) και το είδος της (πετρελαιοκίνητη, βενζινοκίνητη ή άλλη). Γίνεται επίσης διάκριση για τα σκάφη που είναι πνευστού (φουσκωτού) τύπου στο σύνολό τους ή μέρος αυτών. Θεωρούμε ως άνιση τη μεταχείριση των σκαφών που φέρουν γάστρα τύπου R.I.B. (Rigid Inflatable Boat) που αναμφίβολα είναι πολυεστερική σε σχέση με τα αμιγώς πολυεστερικά σκάφη και ζητούμε, για λόγους εναρμόνισης και ίσης μεταχείρισης την αποκατάσταση της αδικίας αυτής με τη διαγραφή από τον ορισμό τα ταχύπλοου σκάφους των λέξεων «ή μέρος αυτού». Άλλωστε της ίδιας, με την πρότασή μας αυτή, μεταχείρισης τυγχάνουν τα σκάφη τύπου R.I.B. από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών (τελωνειακές διατυπώσεις) αλλά και πανευρωπαϊκά, με τη θέσπιση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2658/1987, ακόμη δε και παγκόσμια με βάση τη Συνδυασμένη Ονοματολογία η οποία βασίζεται στο Εναρμονισμένο Σύστημα Περιγραφής και Κωδικοποίησης των εμπορευμάτων (ΕΣ) το οποίο είναι διεθνές και βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τελωνείων.
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 4
Αναμόρφωση/αντικατάσταση του άρθρου 11 της αριθ. 4841/Φ7β/52/7-2-1997 (ΦΕΚ 111 τ. Β΄ /26-2-1997) Κοινής Υπουργικής Απόφασης
Με την Κ.Υ.Α. αυτή ενσωματώθηκε στο εσωτερικό μας δίκαιο η Οδηγία 94/25/ΕΚ σχετική με τη σήμανση CE των σκαφών αναψυχής. Στο άρθρο 11 έχει προβλεφθεί και τηρείται, στον Κ.Ε.Ε.Π., Μητρώο Κατασκευαστών, εντολοδόχων και προσώπων που είναι αρμόδια για τη διάθεση στην αγορά των υπαγόμενων στο πεδίο εφαρμογής της ανωτέρω Οδηγίας προϊόντων (σκάφη αναψυχής μήκους γάστρας από 2,50 μέχρι 24 μ., κινητήρες σκαφών, συστατικά μέρη). Στην παραπάνω Υπηρεσία εκκρεμεί από μακρού χρόνου πρωτόλειο σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης (12 σελίδων) που συνέταξε ο Σύνδεσμός μας και δίδει οριστική και σύμφωνη με την ισχύουσα νομοθεσία (των Υπουργείων Ανάπτυξης και Ναυτιλίας) λύση στο επίδικο θέμα. Σήμερα το Μητρώο τηρείται επί της βάσει μιας διαταγής διοικητικού, βεβαίως, χαρακτήρα.
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 5
5.1. Τροποποίηση των διατάξεων εκείνων που καθιστούν απαγορευτική την παραμονή των υπό σημαία τρίτης χώρας πλοίων στη χώρα μας για διαχείμαση με ότι αυτό δυσμενές για αυτονόητους λόγους συνεπάγεται
5.2. Τροποποίηση Απόφασης Υπουργού Οικονομικών Δ. 257/139/23.02.2000 (Φ.Ε.Κ τ.Β’ 378/24-3-2000). Εφαρμογή της παρ. Ε΄ του άρθρου 562 του Καν. ΕΟΚ 2454/93, που αφορά στην παραμονή και κυκλοφορία των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής στην Κοινότητα για δέκα οκτώ (18) μήνες αντί έξι (6), Κανονισμό το οποίο εφαρμόζουν τα μεγάλα τουριστικά κράτη της Ευρώπης (Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ολλανδία, Αγγλία) και επωφελούνται στο έπακρο από την μακροχρόνια παραμονή των σκαφών αυτών στα λιμάνια τους. Προτείνεται λοιπόν να θεσμοθετηθεί η επέκταση της προσωρινής εισαγωγής των νηολογημένων εκτός Ε.Ε. ιδιωτικών θαλαμηγών αναψυχής στους (18) μήνες αντί των (6) μηνών, εναρμονιζόμενη πλήρως με το κοινοτικό δίκαιο. Οι χώρες της Ε.Ε. το εφαρμόζουν και οι οικονομίες τους έχουν κερδίσει πολλά (Μαρίνες, Ναυπηγεία, επισκευαστές, τροφοδοσίες, πληρώματα, ξενοδοχεία, μεταφορείς, υπηρεσίες ασφαλείας, τράπεζες κ.λπ.).
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 6
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 3131.4/1/99 (ΦΕΚ 2000 Β’/10-11-1999) υπό τον τίτλο «Καθορισμός τελών διάθεσης αδειών που προβλέπονται από τους Γενικούς ή Eιδικούς Κανονισμούς Λιμένων και λοιπές κείμενες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας» και συγκεκριμένα στην αύξουσα αρίθμηση 25 προβλέπεται η καταβολή του παραπάνω ποσού των 0,88 λεπτών για τη, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 234 παργ. 1 του ν.δ. 187/73 (ΦΕΚ 261 Α΄), χορήγηση άδειας απόπλου πλοίου υπό ξένη σημαία.
Κατά το χρόνο έκδοσης της παραπάνω Υπουργικής Απόφασης το ποσό των χρημάτων αυτό (300 δραχμές τότε) αποτελούσε έσοδο του Ειδικού Λογαριασμού Κεφαλαίου Λιμενικής Αστυνομίας των Λιμενικών Αρχών της χώρας και καταβαλλόταν στην ίδια Λιμενική Αρχή (άρθρο 37α του ν.δ. 187/73 που προστέθηκε με την παργ. 5 του άρθρου 9 του ν. 2329/95 (ΦΕΚ 172 Α΄).
Όμως με το άρθρο 2 του ν. 3697/2008 (ΦΕΚ 194 Α΄) ο Ειδικός αυτός Λογαριασμός καταργήθηκε και τα έσοδά του, που εξακολουθούν να εισπράττονται, περιέρχονται στον κρατικό προϋπολογισμό. Αποτέλεσμα όλων αυτών και με δεδομένο ότι το παραπάνω ποσό δεν καταβάλλεται στη Λιμενική Αρχή αλλά στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., εύκολα γίνεται αντιληπτή η απίστευτη ταλαιπωρία που υφίσταται ο Πλοίαρχος ή Κυβερνήτης σκάφους υπό ξένη σημαία να μεταβεί στη Δ.Ο.Υ., μη γνωρίζοντας ακόμη την περιοχή στην οποία στεγάζεται και πόσο μακριά είναι από το λιμάνι, για να πάρει άδεια απόπλου.
Πλέον των παραπάνω ο μη διαχωρισμός των πλοίων/σκαφών σε
- τρίτης χώρας αφενός και
- κοινοτικών (Ε. Ε. + Ε.Ο.Χ.) αφετέρου
συνιστά ανεπίτρεπτη διάκριση (discrimination) σε βάρος των τελευταίων σύμφωνα με τις συνθήκες της Ε.Ε.
Είναι προφανές ύστερα από τα παραπάνω ότι η εν λόγω διάταξη της Υ.Α. θα πρέπει να καταργηθεί .
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕΚΑΠΛΑΣ - ΛΟΙΠΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 1
1.1. Νομιμοποίηση των παραδοσιακών καρνάγιων και των καραβομαραγκών με πιο απλές διαδικασίες, καθώς όλες αυτές οι επιχειρήσεις και οι παραδοσιακοί μάστορες λειτουργούν χωρίς άδειες, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να υπαχθούν σε προγράμματα εκσυγχρονισμού και χρηματοδότησης και επίσης να είναι εξαρτημένοι στην ανοχή των εκάστοτε δημόσιων υπηρεσιών. Το ισχύον νομικό καθεστώς αδειοδότησης είναι περίπλοκο, χρονοβόρο και απαιτεί πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Εφόσον όλα τα εναπομείναντα καρνάγια υπάρχουν και λειτουργούν αρκετές γενεές, θα πρέπει να είναι πιο εύκολη η νομιμοποίησή τους ως προϋπαρχόντων.
1.2. Να δοθούν ειδικά κίνητρα στους καραβομαραγκούς, (κατασκευαστές παραδοσιακών σκαφών), προκειμένου να μη χαθεί ένα τόσο σπουδαίο παραδοσιακό επάγγελμα.
1.3. Απαλλαγή της φορολογικής επιβάρυνσης για τους κατόχους ξύλινων παραδοσιακών σκαφών κατασκευασμένα στην Ελλάδα. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος το ελληνικό ξύλινο παραδοσιακό σκάφος – και η παροχή υπηρεσιών γύρω από αυτό – να αρχίσει να κινείται ξανά.
1.4. Μειωμένος φορολογικός συντελεστής ΦΠΑ για την κατασκευή νέων ξύλινων παραδοσιακών σκαφών.
1.5. Τροποποίηση των σχετικών με την απόσυρση των αλιευτικών σκαφών διατάξεων έτσι ώστε να εκποιούνται και να μη καταστρέφονται τα σκάφη που αποτελούν «κληρονομιά» για τη χώρα μας. Παράλληλα το κράτος θα μπορεί να εισπράττει από την πώληση και ταυτόχρονα ένα ικανό ποσό, θα επενδύεται από τον εκάστοτε αγοραστή για την αξιοποίηση και την επιστροφή του σκάφους στις θάλασσές μας, διατηρώντας την παράδοσή μας και ταυτόχρονα αναζωογονώντας τον κλάδο μας.
1.6. Τη δημιουργία τεχνικής σχολής παραδοσιακής κατασκευής ξύλινων σκαφών καθώς αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι ανάλογο στην Ελλάδα. Είναι τραγικό, σε χώρες όπως η Τουρκία που διδάχθηκαν την τέχνη από τους έλληνες μάστορες, αυτή τη στιγμή να κατασκευάζονται κατά κόρον ξύλινα σκάφη ποικίλων τύπων και διαστάσεων και στην Ελλάδα να κινδυνεύει με εξαφάνιση ολόκληρος ο κλάδος. Στις ευρωπαϊκές χώρες που υπήρχε η ανάλογη παράδοση υπάρχουν τεχνικές σχολές μέσω των οποίων η εμπειρία και η παραδοσιακή τέχνη δεν χάνονται, αλλά διατηρούνται και εκσυγχρονίζονται.
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 2
Όπως είναι γνωστό η κατασκευή των γλιστρών/ραμπών διέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 22 του άρθρου 6 του ν. 2160/1993, όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 4 του άρθρου 27 του Ν.2636/1998 (ΦΕΚ 198 Α΄).
Ο αριθμός τους είναι τραγικά μικρός και η καθέλκυση/ανέλκυση των μικρών σκαφών καθίσταται δυσχερής.
Προτείνουμε να υποχρεωθούν όλοι οι φορείς που εκμεταλλεύονται τους λιμένες της χώρας (Οργανισμοί. Λιμενικά Ταμεία, Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, Επιστασίες Μαρινών κ.λπ.) να υποχρεωθούν, αν δεν έχουν, να κατασκευάσουν μία, τουλάχιστον, ράμπα για την εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών σκαφών.
ΠΡΟΤΑΣΗ Νο 3
Τουριστικοί λιμένες – Μαρίνες
Ο ρυθμός προσέγγισης στα ελληνικά λιμάνια και μαρίνες θαλαμηγών, παρά τις εγγενείς δυσχέρειες που παρουσιάζονται και εστιάζονται κυρίως στην στενότητα χώρων ελλιμενισμού σκαφών παρουσιάζει αυξητικές τάσεις.
Θεωρούμε ότι κάθε νησί μας πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον μία μαρίνα που να λειτουργεί με σύγχρονα στάνταρ και να παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες και όχι να υπολειτουργεί όπως συμβαίνει συχνά ή να έχει ξεκινήσει η κατασκευή της εδώ και δεκαετίες, π.χ. Ρόδος.
Το προς ανατολάς όμορο κράτος, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία χρόνια, έχει να επιδείξει σημαντική πρόοδο στον τομέα αυτόν.
Θα πρέπει κατά συνέπεια η Πολιτεία να ενσκήψει με ιδιαίτερη προσοχή προς την κατεύθυνση ανάληψης των απαραίτητων πρωτοβουλιών και επιτάχυνσης των διαδικασιών κατασκευής χώρων ελλιμενισμού (μαρίνες, αλιευτικά καταφύγια κ.λπ.) με όλες τις απαραίτητες ευκολίες (reception facilities). Καίτοι αυτονόητο εν τούτοις δεν θα πρέπει να μην αναφερθεί ότι οι μαρίνες αποτελούν τον καθρέπτη της χώρας μας στο εξωτερικό και είναι η πρώτη εντύπωση που αποκομίζουν οι υψηλής στάθμης τουρίστες/περιηγητές κατά τον κατάπλου τους.