Έλαβα σήμερα την αγανακτισμένη (και δικαίως) επιστολή του φίλου αναγνώστη Δημήτρη Βακαλόπουλου, την οποία και επισυνάπτω :
Αγαπητέ Ιωσήφ (με δική σου παρότρυνση μιλώ στον ενικό),
Σε συνέχεια της προφορικής μας επικοινωνίας, σου αναφέρω και γραπτώς τα κατορθώματα του Ο. Λ. Ραφήνας που ζητά πέντε ευρώ (5 €) για χρήση της γλίστρας. Για την επιβεβαίωση του παραπάνω, έχω και την σχετική απόδειξη.
Σε ενημέρωση του συμβάντος στο λιμεναρχείο Ραφήνας, ο ίδιος ο κύριος Λιμενάρχης - ο οποίος είναι σύμφωνος με την εναντίωσή μου - μου πρότεινε να προχωρήσω σε έγγραφη καταγγελία.
Καταλήγοντας, θα ήθελα και την δική σου συμμετοχή, γνωρίζοντας ότι είσαι από τους ανθρώπους που τηρούν τον νόμο, θέλουν το δίκαιο και αγωνίζονται γι' αυτό.
Με φιλικούς χαιρετισμούς
Δημήτρης Βακαλόπουλος
Σχόλιο του "Rib and Sea"
Αγαπητέ Δημήτρη,
Σ' ευχαριστώ, κατ' αρχάς, για την επιστολή σου, αλλά δεν θα σε συγχαρώ για την δίκαιη αντίδρασή σου, δεδομένου ότι αυτός θα έπρεπε να είναι ο αυτονόητος τρόπος αντίδρασης του κάθε Έλληνα πολίτη απέναντι στην αυθαιρεσία της εξουσίας και στους "επιβήτορες" της τσέπης του. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που δεν αποδέχομαι τα εύσημα που μου απονέμεις στην τελευταία παράγραφο της επιστολής σου, δεδομένου ότι το να τηρεί κανείς τους νόμους, να θέλει να αποδίδεται Δικαιοσύνη και να αγωνίζεται γι' αυτά, δεν είναι "πολυτελής", αλλά αυτονόητη επιλογή.
Οφείλω βεβαίως εδώ να υπενθυμίσω πως ό,τι είναι νόμιμο δεν είναι απαραιτήτως και ηθικό. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος για τον οποίον πολλοί καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος (μεταξύ αυτών κι' εγώ) αρνούνται να πληρώσουν το χαράτσι που επιβαρύνει τους λογαριασμούς της ΔΕΗ.
Η "βαλίτσα" όμως με τις λιγοστές γλίστρες που υπάρχουν, κυρίως στην Αττική, έχει ήδη πάει πολύ μακριά και σίγουρα δεν πάει άλλο! Άλλοι τις κλείνουν με αλυσσίδες και λουκέτα, άλλοι παρέχουν στους χρήστες πλαστικά καρτελλάκια, έναντι χρηματικού τιμήματος και υποβολής... "κοινωνικών φρονημάτων", άλλοι τις αστυνομεύουν για να "προφυλάξουν" τάχα τους νεαρούς ιστιοπλόους που προπονούνται μέσα στη "ναυταθλητική" μαρίνα (με το έτσι θέλω τις βάφτισαν "ναυταθλητικές", προκειμένου να "νομιμοποιήσουν" τον παράνομο έλεγχό τους), και άλλοι, όπως στην περίπτωση που αναφέρεις, επιβάλλουν - δίκην Βαγγέλη Βενιζέλου - χαράτσι για την χρήση τους!
Το νομικό καθεστώς που αφορά τον αιγιαλό - κατ' επέκταση και τις γλίστρες - είναι ξεκάθαρο και ρητώς περιγράφεται στο Σύνταγμα και στους νόμους. Ιδού τι περιελάμβανε η εγκύκλιος που έστειλε σε όλα τα λιμεναρχεία της χώρας ο Γενικός Γραμματέας του Υ.ΕΝ.Α.Ν.Π. κ. Γεώργιος Βλάχος, την 28-03-2008 :
Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2971/01 (άρθρο 2) : Ο αιγιαλός, η παραλία, η όχθη και η παρόχθια ζώνη, είναι πράγματα κοινόχρηστα και ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται. Η προστασία του οικοσυστήματος των ζωνών αυτών είναι ευθύνη του Κράτους. Ο κύριος προορισμός των ζωνών αυτών είναι η ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση προς αυτές. Κατόπιν των ανωτέρω και λαμβάνοντας υπ' όψη α) τις αυξανόμενες τάσεις του αριθμού των σκαφών αναψυχής β) τις καταγγελίες για παρεμπόδιση χρήσης των υφιασταμένων ραμπών-γλιστρών γ) τη σημασία διατήρησης του κοινόχρηστου χαρακτήρα του αιγιαλού και της παραλίας και της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, θα πρέπει οι Λιμενικές Αρχές για τις περιοχές δικαιοδοσίας τους :
α) Να προβούν σε έλεγχο των τυχόν κεκλιμένων επιπέδων (ραμπών-γλιστρών) καθέλκυσης και ανέλκυσης σκαφών για διαπίστωση της ελεύθερης και ομαλής προσπέλασης μέσω αυτών και της ανεμπόδιστης λειτουργίας τους. Επισημαίνεται ότι ο έλεγχος αυτός θα γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
β) Να ενημερώσουν υποδεέστερές του Αρχές, παρέχοντας κατά την κρίση τους επιπρόσθετες οδηγίες.
γ) Να κοινοποιήσουν στους Δήμους και Κοινότητες της περιοχής τους την παρούσα.
δ) Να έρθουν σε συνεννόηση με τους αρμόδιους Ο.Τ.Α. προκειμένου να εξετάσουν την αναγκαιότητα δημιουργίας νέων κεκλιμένων επιπέδων.
ε) Να κινήσουν, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους, διαδικασίες επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση διαπίστωση παράβασης διατάξεων ισχύουσας νομοθεσίας και ύπαρξης παράνομων πράξεων - παραλείψεων.
στ) Να τηρούν στην Υπηρεσία τους κατάλογο των κεκλιμένων επιπέδων για τις περιοχές δικαιοδοσίας τους.
ζ) Όπου υπάρχουν προβλήματα λειτουργίας και ασφάλειας να διενεργηθεί αυτοψία από τους οικείους Δήμους και Κοινότητες, ώστε να ξεκινήσουν εργασίες αποκατάστασης το συντομότερο δυνατό.
Απεδείχθη ωστόσο εκ του αποτελέσματος, ότι οι νόμοι, τα διατάγματα και οι εγκύκλιοι δεν εκδίδονται στη χώρα αυτή για να εφαρμόζονται αλλά για να καταπατώνται. Απούσης λοιπόν της "γάτας" (λέγε με εκτελεστική εξουσία), απόντων των εισαγγελέων, απόντος και του Συνήγορου του Πολίτη (που ένιψε τας χείρας του όποτε ζήτησα την προστασία του), χορεύουν τα "ποντίκια" και η αιχμαλωσία των γλιστρών καλά κρατεί.
Η διαχείριση των λιμένων, εξ όσων γνωρίζω, έχει ανατεθεί πλέον στους δήμους. Έτσι και στην περίπτωση του Ο.Λ. Ραφήνας αρμόδιος πρέπει να είναι πια ο Δήμος της Ραφήνας. Θέλω να σε διαβεβαιώσω ότι η δική μου συμμετοχή, στην επίλυση του προβλήματος που αναφέρεις, δεν θα εξαντληθεί στις λίγες λέξεις αυτής τη επιστολής. Θα πάω ο ίδιος στη Ραφήνα και θα ρωτήσω τον κ. δήμαρχο για ποιο λόγο και από πού ορμώμενος χαρατσώνει τους χρήστες της γλίστρας.
Σε περίπτωση που το χαράτσι της γλίστρας δεν είναι, νομικά τουλάχιστον, αιτιολογημένο, θα καταθέσω έγγραφη καταγγελία ζητώντας την κατάργησή του. Το κατά πόσο θα εισακουστώ, μένει να το δούμε. Το επόμενο πάντως στάδιο, όπως προβλέπω, θα είναι η αυτοδικία. Εκεί, δυστυχώς, μας οδηγούν...
Φιλικά
Ιωσήφ Παπαδόπουλος