Rib and Sea

Το σωσίβιο, το quick stop και η ζώνη σώζουν ζωές

Το ΣτΕ Σταματά τα Έργα Επέκτασης της COSCO στο Λιμάνι του Πειραιά λόγω Περιβαλλοντικού Κινδύνου.

pireas reportaznetΣταματούν τα έργα επέκτασης της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά έπειτα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σύμφωνα με τις οποίες κρίθηκε παράνομος ο τρόπος που υλοποιήθηκε συνολικά το Master Plan της COSCO. Ειδικότερα, οι εργασίες ξεκίνησαν χωρίς να έχει προηγηθεί η απαραίτητη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) παραβιάζοντας, με αυτόν τον τρόπο, το ελληνικό και το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Η απόφαση αυτή είναι μια σημαντική νίκη της κοινωνίας των πολιτών, καθώς είναι αποτέλεσμα των συντονισμένων ενεργειών του Εργατικού Κέντρου Πειραιά και 95 πολιτών που κατέθεσαν αιτήσεις ακύρωσης για «την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, της ποιότητας ζωής και της υγείας όλων έναντι της απόρριψης, στον βυθό της Πειραϊκής 620.000 τόνων τοξικών, καρκινογόνων, μολυσματικών υλικών-ιζημάτων-βυθοκορημάτων από την ΟΛΠ Α.Ε. – COSCO για την κατασκευή νέων υποδομών του Λιμανιού».

Σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, παγώνουν η νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, ο νέος χερσαίος επιβατικός σταθμός, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, η επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και η κατασκευή πενταώροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στην Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων.

geranosΤο Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος» βρέθηκε δίπλα σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια από τον Φεβρουάριο του 2020, καταθέτωντας μελέτη για τις δραματικές επιπτώσεις των προγραμματιζόμενων έργων επέκτασης του Πειραιά στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, εξαιτίας της απόρριψης 620.000 τόνων τοξικού ιζήματος από τον πυθμένα του λιμανιού του Πειραιά στα αλιευτικά πεδία του Σαρωνικού.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, οι εργασίες για την επέκταση της νότιας πλευράς του λιμανιού ξεκίνησαν, προτού ακόμα εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, στις αρχές Απριλίου 2020, εν τω μέσω περιορισμών λόγω Covid-19, και έκτοτε συνεχίζονταν προκλητικά. Το ίζημα από τα βυθοκορήματα έχει χαρακτηριστεί ως επικίνδυνο υλικό, καθώς περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις από πολυάριθμες τοξικές ουσίες. Για παράδειγμα, είχαν καταγραφεί ιδιαίτερα υψηλές συγκεντρώσεις -15620% περισσότερο από τις τιμές που καταγράφονται στην ανοιχτή θάλασσα- του αποδεδειγμένα καρκινογόνου βενζο(a)πυρένιου (BaP), μόλις λίγες εκατοντάδες μέτρα από την περιοχή των βυθοκορήσεων.

Η ανεξέλεγκτη απόρριψη του τοξικού αυτού ιζήματος από τον πυθμένα του λιμανιού του Πειραιά στα αλιευτικά πεδία του Σαρωνικού έχει θέσει σε μεγάλο κίνδυνο τα οικοσυστήματα και τη δημόσια υγεία, ενώ αποδεικνύεται, για ακόμα μια φορά, ότι τα συμφέροντα των επενδυτών και τον μεγάλων εταιρειών δεν συνάδουν με αυτά των πολιτών μάλιστα, είναι άκρως ζημιογόνα τόσο βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Η ακύρωση της επέκτασης των έργων του Λιμένα του Πειραιά αποτελεί μία ιδιαίτερα σημαντική νίκη της κοινωνίας των πολιτών, η οποία είναι το αποτέλεσμα της συντονισμένης συλλογικής προσπάθειας πολιτών, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, καθώς και της ολοκληρωμένης επιστημονικής και νομικής τεκμηρίωσης. Είναι ένα αισιόδοξο παράδειγμα που θα πρέπει να θυμίσει σε όλους μας την κοινή μας υποχρέωση να αναλαμβάνουμε δράση ενάντια στα “περιβαλλοντικά εγκλήματα” που συχνά βαφτίζονται “αναπτυξιακά έργα”, με κόστος την ποιότητα της ζωής μας και το πραγματικό δημόσιο συμφέρον.

Θοδωρής Τσιμπίδης
Διευθυντής
Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος»