Rib and Sea

Το σωσίβιο, το quick stop και η ζώνη σώζουν ζωές

Λιμάνι Ερμούπολης Σύρου. Στους δύο τρίτος δεν χωρεί!

Επιμέλεια : Ιωσήφ Παπαδόπουλος.

Τα βλέπω, τι να κάνω; Να προσποιηθώ πως δεν τα βλέπω;Έτυχε, προσφάτως, να βρεθώ στο λιμάνι της Ερμούπολης, στη Σύρο, και εξεπλάγην ευχάριστα, αλλά και δυσάρεστα συγχρόνως. Ευχάριστα, γιατί η εμφάνιση του λιμανιού παραπέμπει σε... σαλόνι πολυτελείας, με τα λουλούδια, τα παγκάκια και τον όμορφο φωτισμό, και δυσάρεστα, γιατί εκεί που μέχρι πρό τινος έδεναν και ξεφόρτωναν ταυτόχρονα τρία τουλάχιστον πλοία, τώρα μετά βίας δένουν και ξεφορτώνουν δύο! Πώς έγινε αυτό; θα ρωτήσετε. Θα σας πω. Χρειάστηκε να μείνω ξύπνιος ένα ολόκληρο σχεδόν βράδυ για να μπορέσω να απαθανατίσω στην κάμερα αυτά που διαπίστωσα με τα μάτια.

Ο Δήμος Σύρου, στην προσπάθειά του να απορροφήσει κάποια κονδύλια του ΕΣΠΑ, με την σιωπηλή αποδοχή, προφανώς, του Λιμενικού Ταμείου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και των Λιμενικών Αρχών, "κατάφερε" να μετατρέψει ένα από τα ελάχιστα ασφαλή λιμάνια του Αιγαίου σε... ποδηλατόδρομο και διάβαση για τυφλούς!

Πώς έγινε αυτό; Σε όλο το μήκος της λιμενολεκάνης, από το ανατολικό της άκρο μέχρι το δυτικό, από το κτίριο του τελωνείου, δηλαδή, μέχρι εκεί όπου αρχίζουν οι εγκαταστάσεις των ναυπηγείων, έχει κατασκευαστεί δρόμος για ποδήλατα και διάβαση για τυφλούς! Για τους τυφλούς, μάλιστα, η διάβαση περνάει σε κάποιο σημείο σε απόσταση μερικών εκατοστών από την άκρη της αποβάθρας και κανείς δεν θα πρέπει να εκπλαγεί αν κάποια στιγμή ένας από αυτούς τους άτυχους ανθρώπους βρεθεί στη θάλασσα!

Τα πλοία, εν τω μεταξύ, τα οποία τυγχάνει κάποιες φορές να καταφθάνουν συγχρόνως στο λιμάνι της Ερμούπολης, παίρνουν εντολή από το Λιμεναρχείο να περιμένουν στο πέλαγος έως ότου το πλοίο, που εκείνη τη στιγμή είναι ελλιμενισμένο, ξεφορτώσει, φορτώσει και αποπλεύσει! Και καλά αν είναι μπουνάτσα. Τυχαίνει, πολλές φορές, τα καταπλέοντα πλοία να περιφέρονται έξω από το λιμάνι με κακές καιρικές συνθήκες εκνευρίζοντας και εξαντλώντας τους επιβάτες τους, οι οποίοι είναι ήδη ταλαιπωρημένοι από το πολύωρο ταξίδι.

Κάποιες μάλιστα ημέρες της εβδομάδας, όταν στο λιμάνι διανυκτερεύουν τα πλοία της άγονης γραμμής των Κυκλάδων και καταφθάνουν τα μεγάλα πλοία κορμού της "Superfast Ferries", της "Blue Star Ferries" και της "Hellenic Seaways", που εκτελούν τα δρομολόγια προς και από τα Δωδεκάνησα με ενδιάμεσο σταθμό τη Σύρο, γίνεται το "έλα να δεις"! Τα πλοία της άγονης γραμμής που εκτελούν τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια αναγκάζονται τότε να μετακινηθούν προς τη δυτική πλευρά του λιμανιού, να πλαγιοδετήσουν στο Τελωνείο ή στο Λιμεναρχείο, να διανυκτερεύσουν εκεί και να επιστρέψουν το πρωί στη δυτική πλευρά, στο κεντρικό λιμάνι (κοντά στο Νεώρειο και την Πυροσβεστική) για να φορτώσουν οχήματα και επιβάτες! Και όλα αυτά τα κωμικοτραγικά σε ένα λιμάνι στο οποίο θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν, να φορτώσουν και να ξεφορτώσουν, συγχρόνως, τρία ή και τέσσερα ακόμη πλοία!

Αναρωτιέμαι πότε επιτέλους και ποιος Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας θα έχει τις γνώσεις και την πολιτική βούληση να μετατρέψει το Αιγαίο σε θάλασσα για ναυτικούς και όχι μόνο για αλιείς και ποδηλάτες χάριν μερικών ψήφων. Υπενθυμίζω ότι σε ολόκληρο το Αιγαίο, όπως μου είχε πει κάποτε σε μια συζήτηση που είχα μαζί του ο πλοίαρχος και καλός μου φίλος Δημήτρης Λαδάς, δεν υπάρχουν λιμάνια αλλά μόνο προβλήτες! Κάποιοι φροντίζουν λοιπόν κι' αυτά τα μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού λιμάνια, να τα μετατρέψουν σε προβλήτες!

Το συνονθύλευμα ποδηλατόδρoμου, διάβασης ανθρώπων με μειωμένη όραση και ανισόπεδων κράσπεδων δυσχεραίνει δραματικά την διέλευση συνανθρώπων μας με ειδικές ανάγκες. Ο ποδηλατόδρομος εμπλέκεται με την διάβαση πεζών, επιβατών ή αυτοκινήτων κατά την διάρκεια άφιξης πλοίων στο λιμάνι, δημιουργώντας χαοτική κατάσταση και επικινδυνότητα. Εν κατακλείδι, το σημαντικότερο, το λιμάνι μέσα στη Χώρα ενός νησιού είναι σπουδαίο και ζωτικής σημασίας για τον τόπο. Τα πλοία στα λιμάνια δίνουν ζωή, ομορφιά, πολιτισμό, οικονομική ευρωστία, εξελισιμότητα και αναπτυγμένο βιοτικό επίπεδο και ευοίωνο μέλλον για να μπορούν να ζήσουν οι νησιώτες στους τόπους τους και στα αγαπημένα μας ελληνικά νησιά. Ποιος δεν τα θέλει αυτά και, αντί να δημιουργήσει ασφαλή λιμάνια, καταστρέφει κι' αυτά που ήδη υπάρχουν;

Μη βιαστείτε πάντως να με χαρακτηρίσετε υπερβολικό προτού δείτε το βίντεο που ακολουθεί.