Επιμέλεια : Ιωσήφ Παπαδόπουλος.
Στο Αιγαίο φυσάει. Αυτή δεν είναι σημερινή διαπίστωση βεβαίως ούτε απόφθεγμα σοφού ανδρός. Ανέκαθεν φυσούσε. Όταν φυσάει λοιπόν βγαίνουν όλα τα προβλήματα των ανύπαρκτων λιμανιών. Είτε πρόκειται για τουριστικά νησιά, όπως η Σαντορίνη, η Τήνος, η Ίος, η Χίος, η Κως και η Κάρπαθος, είτε για άλλα μικρότερα και λιγότερο αναπτυγμένα όπως η Κάσος, η Κάλυμνος, η Ανάφη, η Σίκινος και άλλα, ων ουκ έστιν αριθμός. Συχνά ανακαλώ στη μνήμη μου αυτό που μου είχε πει κάποτε ο καπτα Δημήτρης Λαδάς. "Στο Αιγαίο δεν υπάρχουν λιμάνια Ιωσήφ, μόνο προβλήτες". Θα συμπλήρωνα ότι σε πολλές περιπτώσεις και αυτές ακόμη είναι δυσεύρετες!
Χθες το βράδυ λοιπόν επέστρεφα από τη Λέσβο με το πλοίο "Διαγόρας" της "Blue Star Ferries". Ενδιάμεσος σταθμός το λιμάνι (τρόπος του λέγειν) της Χίου, όπου χρειάστηκε να κατέβω στο γκαράζ του πλοίου προκειμένου να διευκολύνω την επιβίβαση των φορτηγών αυτοκινήτων και να εξασφαλίσω τη δική μας σύντομη αποβίβαση στον Πειραιά. Αν δεν είχα κατέβει στο γκαράζ δεν θα γινόμουν μάρτυς τραγελαφικών καταστάσεων που μας υποτιμούν σαν λαό και σαν Κράτος. Ποιο Κράτος, θα μου πείτε, και ποιος λαός...
Είναι αλήθεια πάντως ότι δεν ήταν η πρώτη φορά χθες που βρέθηκα στο λιμάνι της Χίου. Ήταν όμως η πρώτη φορά που την προσοχή μου έκλεψε η ανείπωτη ταλαιπωρία και ψυχική οδύνη, τόσο του πληρώματος του καραβιού, όσο και των οδηγών, οι οποίοι χρειάζεται να επιστρατεύσουν όλες τις οδηγικές τους ικανότητες ώστε να μην προκαλέσουν φθορά στις νταλίκες τους αλλά και στον καταπέλτη του πλοίου.
Η απόσταση που υπάρχει, κατ' αρχάς, μεταξύ του καταπέλτη του πλοίου και της περίφραξης του λιμανιού είναι τόσο μικρή που δεν επιτρέπει την ευθυγράμμιση τράκτορα και νταλίκας ώστε η επιβίβαση της τελευταίας στο πλοίο να είναι εύκολη και χωρίς προβλήματα. Ο οδηγός χρειάζεται να σχηματίσει με τον τράκτορα γωνία σχεδόν 90 μοιρών, να επιστρατεύσει όλες τις οδηγικές του ικανότητες και δεξιότητες και να υπακούσει στις οδηγίες του πληρώματος προκειμένου να αποφευχθούν ζημιές και δυσάρεστα επακόλουθα.
Και σαν να μην έφθανε αυτό, έρχεται και η απαράδεκτη υψομετρική διαφορά μεταξύ αποβάθρας και καταπέλτη που καθιστά την απρόσκοπτη και χωρίς ζημιές επιβίβαση των φορτηγών επικίνδυνη αποστολή! Επιπλέον είχα να αντιμετωπίσω και την εχθρική στάση των αστυνομικών και λιμενικών οργάνων οι οποίοι έβλεπαν με μισό μάτι την κάμερα που κρατούσα στα χέρια μου με μοναδικό τους μέλημα να μην τους καταγράψει ο φακός!
Ας μην καυχόμαστε λοιπόν για τα νησιά μας και ας μη θυμώνουμε όταν ο σουλτάνος τα διεκδικεί. Με τον τρόπο που τα φροντίζουμε και τα προσέχουμε οι διεκδικήσεις στο μέλλον θα γίνουν ακόμη πιο έντονες...